«Una trasgressione delittuosa». Manichini di cera e teoria della percezione
DOI:
https://doi.org/10.13130/2039-9251/2929Abstract
Referring to Tadeusz Kantor’s Dead class and the renowned mannequins dragged along the stage by its age-old characters, this essay focuses on the material used to build them, namely wax, investigating its distinctive meaning for aesthetics as a theory of perception.
References
BABLET, Denis, “Lo spettacolo e i suoi complici”, in T. Kantor, Il teatro della morte, tr. it. di M.G. Gregori, L. Sponzilli, L. Marinelli, G. Costa e P. Valduga, a cura di D. Bablet, Ubulibri, Milano 2000.
BELTING, Hans, Antropologia delle immagini, a cura di S. Incardona, Carocci, Roma 2011.
CAPPELLETTO, Chiara, “Marionetta e arto fantasma: il perturbante di un corpo polimorfo”, in A. Violi (a cura di), Locus Solus. Giocattoli, Bruno Mondadori, Milano 2010.
CONTE, Pietro, “Così vicino, così lontano. Moritz Geiger e il concetto fenomenologico di ‘distanza’”, in A. Pinotti (a cura di), Il piacere dell’opera, Unicopli, Milano 2012.
DIDI-HUBERMAN, Georges, “Viscosità e sopravvivenze. La storia dell’arte alla prova del materiale”, tr. it. di M. Cardelli, in J. von Schlosser, Storia del ritratto in cera, a cura di P. Conte, con un saggio introduttivo di G. Didi-Huberman, Quodlibet, Macerata 2011.
FRANZINI, Elio, Verità dell’immagine, Il castoro, Milano 2004.
FREUD, Sigmund, “Il perturbante”, tr. it. di S. Daniele, in S. Freud, Opere, a cura di C.L. Musatti, Bollati Boringhieri, Torino 1977.
GEIGER, Moritz, Contributi alla fenomenologia del godimento estetico, tr. it. di P. Conte, a cura di A. Pinotti, Clueb, Bologna, 2012.
HUSSERL, Edmund, “Lebendigkeit und Angemessenheit in der Vergegenwärtigung; Leervergegenwärtigung. Inneres Bewusstsein, innere Reflexion. Prägnanter Begriff der Reproduktion”, in Husserliana. Edmund Husserls Gesammelte Werke, auf Grund des Nachlasses veröffentlicht in Gemeinschaft mit dem Husserl-Archiv an der Universität Köln vom Husserl-Archiv (Louvain) unter Leitung von H.L. van Breda, Bd. XXIII, hrsg. v. E. Marbach, Nijhoff, The Hague-Boston-London 1980.
HUSSERL, Edmund, “Phantasie und Bildbewusstsein”, in Husserliana. Edmund Husserls Gesammelte Werke, auf Grund des Nachlasses veröffentlicht in Gemeinschaft mit dem Husserl-Archiv an der Universität Köln vom Husserl-Archiv (Louvain) unter Leitung von H.L. van Breda, Bd. XXIII, hrsg. v. E. Marbach, Nijhoff, The Hague-Boston-London 1980.
JENTSCH, Ernst, “Sulla psicologia dell’Unheimliche”, tr. it., in R. Cesarani (a cura di), La narrazione fantastica, Nistri-Listri, Pisa 1983.
KANTOR, Tadeusz, “A proposito della gallinella acquatica”, in T. Kantor, Il teatro della morte, tr. it. di M.G. Gregori, L. Sponzilli, L. Marinelli, G. Costa e P. Valduga, a cura di D. Bablet, Ubulibri, Milano 2000.
KANTOR, Tadeusz, “Dal reale all’invisibile”, in T. Kantor, Il teatro della morte, tr. it. di M.G. Gregori, L. Sponzilli, L. Marinelli, G. Costa e P. Valduga, a cura di D. Bablet, Ubulibri, Milano 2000.
KANTOR, Tadeusz, “Gli imballaggi”, in T. Kantor, Il teatro della morte, tr. it. di M.G. Gregori, L. Sponzilli, L. Marinelli, G. Costa e P. Valduga, a cura di D. Bablet, Ubulibri, Milano 2000.
KANTOR, Tadeusz, “Il meraviglioso della realtà”, in T. Kantor, Wielopole-Wielopole, tr. it. di L. Marinelli, Ubulibri, Milano 1981.
KANTOR, Tadeusz, “Il teatro della morte”, in T. Kantor, Il teatro della morte, tr. it. di M.G. Gregori, L. Sponzilli, L. Marinelli, G. Costa e P. Valduga, a cura di D. Bablet, Ubulibri, Milano 2000.
KANTOR, Tadeusz, “Il teatro indipendente”, in T. Kantor, Il teatro della morte, tr. it. di M.G. Gregori, L. Sponzilli, L. Marinelli, G. Costa e P. Valduga, a cura di D. Bablet, Ubulibri, Milano 2000.
KANTOR, Tadeusz, “La classe morta”, in T. Kantor, Il teatro della morte, tr. it. di M.G. Gregori, L. Sponzilli, L. Marinelli, G. Costa e P. Valduga, a cura di D. Bablet, Ubulibri, Milano 2000.
LEVI, Donata, “Nota” a J. Schlosser, “Postille a un passo di Montaigne” e “Dialogo sull’arte del ritratto”, Annali di critica d’arte, 2, 2006.
MANN, Thomas, “Giuseppe e i suoi fratelli. Una conferenza”, tr. it. di F. Cambi, in Th. Mann, Giuseppe e i suoi fratelli, tr. it. di B. Arzeni rivista da E. Borseghini, a cura di F. Cambi, Mondadori, Milano 2000.
ORTEGA Y GASSET, José, “Meditazioni sulla cornice”, tr. it. di C. Bo, in M. Mazzocut-Mis (a cura di), I percorsi delle forme. I testi e le teorie, Bruno Mondadori, Milano 1997.
ROMANSKA, Magda, “Playing with the Void. Dance Macabre of Object and Subject in the bio-objects of Kantor’s Theater of Death”, Analecta Husserliana, 81, 2004.
SCHLOSSER, Julius von, Storia del ritratto in cera, a cura di P. Conte, con un saggio introduttivo di G. Didi-Huberman, Quodlibet, Macerata 2011.
VERNANT, Jean-Pierre, Figure, idoli, maschere, tr. it. di A. Zangara, il Saggiatore, Milano 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in Itinera are required to accept the following conditions:
1. The authors retain the rights on their paper and lincese the journal the right of first publication. The paper is also licensed under a Creative Commons License, which allows others to share it, by indicating intellectual authorship and its first publication in Itinera.
2. Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the paper (ex. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that its first publication in Itinera is indicated.
3. Authors can disseminate their paper online (ex. in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, since this can lead to productive exchanges and increase quotations of the published work (See “The Effect of Open Access”).