The Creative ImprovisationRicoeur, Florensky and Balthasar: Between Reference Systems and Creative Freedom
DOI:
https://doi.org/10.13130/2039-9251/6658Abstract
The aim of this paper is to reflect on improvisation by means of discussing the relation between system and freedom. I begin with a reflection on the meanings of improvisation. Than, following Ricoeur’s philosophy and Florenskij’s iconology I show that creativity works like an innovation within the tradition. At the end, I claim that Balthasar’s theological aesthetics gives interesting contributions to the hermeneutic of testimony, that, in turn, helps to understand why the connection between system and freedom is key to the process of improvisation.
References
ANNOVAZZI, Claudia Elisa, “Creatio ex nihilo o creatio ab aliquo? Un contributo alla questione della creatività nell’estetica di Paul Ricoeur”, Trópos. Rivista di ermeneutica e critica filosofica, vi/2, 2013, pp. 137-157.
–, “La testimonianza delle immagini: una lettura estetica di Ricoeur”, Estetica. studi e ricerche, ii, 2012, pp. 173-196.
BALTHASAR, Hans Urs,. Verità del mondo (1945), tr. it di G. Sommavilla, Jaca Book, Milano 1989.
–, Epilogo (1987), tr. it. di G. Sommavilla, Jaca Book, Milano 1994.
–, Gloria. Un’estetica teologica (1961-1969), tr. it. di G. Sommavilla et al., Jaca Book, Milano, 7 voll., 1975-1977.
BERTINETTO, Alessandro, “Improvvisazione e formatività”, Annuario filosofico, xxv/2009, 2010, pp. 145-174.
BETTETINI, Maria, Contro le immagini, Laterza, Roma-Bari 2006.
LINGUA, Graziano, L’icona, l’idolo, la guerra delle immagini. Questioni di teoria ed etica dell’immagine nel cristianesimo, Medusa, Milano 2006.
MONDZAIN, Marie-Josè, Immagine, Icona, Economia. Le origini bizantine dell’immaginario contemporaneo (1996), tr. it. di A. Granata, Jaca Book, Milano 2006.
FLORENSKIJ, Pavel, Le porte regali. Saggio sull’icona (1922), tr. it. di E. Zolla, Adelphi, Milano 201010.
–, La prospettiva rovesciata (1919), tr. it. di N. Misler, Gangemi, Roma 2003.
HEIDEGGER, Martin, Sentieri interrotti (1950), tr. it. di P. Chiodi, La Nuova Italia, Milano 20023.
PAREYSON, Luigi, Verità e interpretazione, Mursia, Milano 1971.
–, Estetica. Teoria della formatività, Sansoni, Milano 1974.
RICOEUR, Paul, Finitudine e colpa (1960), tr. it. di V. Melchiorre, il Mulino, Bologna 1970.
–, Cinque Lezioni. Dal linguaggio all’immagine (1973-1974), tr. it. di R. Messori, Centro Internazionale Studi di Estetica, Palermo 2002.
–, “Immaginazione e metafora”, in D. Iannotta, Sentieri di immaginazione. Paul Ricoeur e la vita fino alla morte: le sfide del cinema, Edizioni Fondazione Ente dello Spettacolo, Roma 2010, pp. 159-174.
–, La metafora viva. Dalla retorica alla poetica: per un linguaggio di rivelazione (1975), tr. it. di G. Grampa, Jaca Book, Milano 2001.
–, Tempo e racconto I (1983), tr. it. di G. Grampa, Jaca Book, Milano 1994.
–, Tempo e racconto II. La configurazione nel racconto di finzione (1984), tr. it. di G. Grampa, Jaca Book, Milano 1999.
–, Tempo e racconto III. Il tempo raccontato (1985), tr. it. di G. Grampa, Jaca Book, Milano 1999.
–, Dal testo all’azione. Saggi di Ermeneutica (1986), tr. it. di G. Grampa, Jaca Book, Milano 1989.
–, Conferenze su ideologia e utopia (1986), tr. it. di. G. Grampa e C. Ferrari, Jaca Book, Milano 1994.
–, Lectures III. Aux frontières de la philosophie, Seuil, Paris 1994.
RUSSO, Luigi (a cura di), Vedere l’invisibile. Nicea e lo statuto dell’immagine, Aesthetica, Palermo 1997.
SALIZZONI, Roberto, “’Incontrare l’invisibile.’ Nicea e la civiltà dell’immagine”, Aesthetica Preprint, Palermo 1998, pp. 87-96.
TOTI, Marco, La preghiera e l’immagine. L’esicasmo tardo bizantino (XIII-XIV secolo), Jaca Book, Milano 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in Itinera are required to accept the following conditions:
1. The authors retain the rights on their paper and lincese the journal the right of first publication. The paper is also licensed under a Creative Commons License, which allows others to share it, by indicating intellectual authorship and its first publication in Itinera.
2. Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the paper (ex. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that its first publication in Itinera is indicated.
3. Authors can disseminate their paper online (ex. in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, since this can lead to productive exchanges and increase quotations of the published work (See “The Effect of Open Access”).