Interpretation and Improvisation in the Aesthetics of the Formativity of Luigi Pareyson
DOI:
https://doi.org/10.13130/2039-9251/6664Abstract
The paper discusses the so-called “theory of formativity” developed by the existential philosopher Luigi Pareyson in his 1954 book “Estetica. Teoria della formatività” and other coeval essays based on aesthetics. In particular, it focuses on the above mentioned theory by exploring two closely-linked concepts: “improvisation” and “interpretation”, showing their profound liaison, especially from an aesthetic, hermeneutical and ontological point of view. In fact, Pareyson's theory of formativity can be described as “metaphysics of figuration”, “hermeneutics of art” and original relationship to being and truth.
References
BERTINETTO, Alessandro, “Improvvisazione e formatività”, Annuario filosofico, xxv, 2009, pp. 145-174.
D'ANGELO, Paolo, “Il ruolo di Luigi Pareyson nell'estetica italiana del Novecento”, Annuario filosofico, xxvii, 2011, pp. 59-74.
ECO, Umberto, “Le novità dell'estetica 1954”, Annuario filosofico, xxvii, 2011, pp. 41-58.
FINAMORE, Rosanna, “Pareyson e Stefanini. Quale forma e in quale personalismo?”, Annuario filosofico, xxvii, 2011, pp. 131-145.
OLIVA, Stefano, “Spunti per un'estetica musicale nella teoria della formatività”, Annuario filosofico, xxvii, 2011, pp. 110-130.
PAREYSON, Luigi, “La materia dell'arte”, Rivista di estetica, ii/2 (maggio-agosto), 1957, pp. 162-181.
–, Conversazioni di estetica, Mursia, Milano 1966.
–, “Tre punti fondamentali”, in Conversazioni di estetica, cit., pp. 109-112.
–, Verità e interpretazione, Mursia, Milano 1974.
–, Dal personalismo esistenziale all'ontologia della libertà, Saggio introduttivo a Esistenza e persona, Il Melangolo, Genova 1985 (quarta edizione), pp. 9-38.
–, Esistenza e persona, cit.
–, Estetica. Teoria della formatività, Bompiani, Milano 1988.
–, Prefazione, in Estetica della formatività, cit., pp. 7-13.
–, Ontologia della libertà. Il male e la sofferenza, Einaudi, Torino 1995.
–, “La dottrina vichiana dell'ingegno”, in Problemi dell'estetica. ii. Storia, in M. Ravera (a cura di), “Opere complete di Luigi Pareyson”, x, Mursia, Milano 2000, pp. 118-142.
–, “L’estetica di Paul Valèry”, ibidem, pp. 13-90.
–, “Il verisimile nella poetica di Aristotele”, ibidem, pp. 95-117.
–, Estetica dell'idealismo tedesco. III. Goethe e Schelling, in M. Ravera (a cura di), “Opere complete di Luigi Pareyson”, ix, Mursia, Milano 2003.
–, “Teoria dell'arte. Saggi di estetica”, in Problemi dell'estetica. I. Teoria, in M. Ravera (a cura di), “Opere complete di Luigi Pareyson”, xi, Mursia, Milano 2008, pp. 91-213.
VATTIMO, Gianni, “Dall’estetica all'ontologia della libertà”, Annuario filosofico, xxvii, 2011, pp. 75-82.
VERCELLONE, Federico, “L’estetica di Luigi Pareyson come ermeneutica dell’arte”, Annuario filosofico, xxvii, 2011, pp. 31-40.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in Itinera are required to accept the following conditions:
1. The authors retain the rights on their paper and lincese the journal the right of first publication. The paper is also licensed under a Creative Commons License, which allows others to share it, by indicating intellectual authorship and its first publication in Itinera.
2. Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the paper (ex. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that its first publication in Itinera is indicated.
3. Authors can disseminate their paper online (ex. in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, since this can lead to productive exchanges and increase quotations of the published work (See “The Effect of Open Access”).