AN OVERVIEW OF RESEARCH ON THE RECENT MIGRATION OF ITALIANS IN MALTA

Autori

DOI:

https://doi.org/10.54103/2037-3597/20378

Abstract

Over the past decade, Malta has seen a steady increase in the amount of Italian nationals who work, study and reside on the island. This is a significant recent development in the contacts between Malta and Italy and represents another important milestone in the relationships between the two countries, rooted in language, history and culture. Today, Italians are practically present in every sector of Maltese society and their move to the island is mainly determined by employment opportunities in an Anglophone context which is geographically close to their homeland. Research on this migration has been carried out over the past years in order to investigate language issues, schooling and socialisation. In this paper I provide an overview of the main results obtained in these studies, while also reflecting on how they are relevant for future research on Italians in Malta.

 

Una rassegna della ricerca sulla recente migrazione degli italiani a Malta

Durante l’ultimo decennio, a Malta si è registrato un aumento considerevole di Italiani che lavorano, studiano e risiedono sull’isola. Si tratta di uno sviluppo significativo dei contatti tra Malta e l’Italia e rappresenta un’altra tappa fondamentale nelle relazioni tra i due Paesi, le quali hanno radici linguistiche, storiche e culturali. Oggi gli Italiani sono presenti in praticamente tutti i settori della società maltese e, nella maggior parte dei casi, il loro trasferimento è determinato da opportunità lavorative in un contesto anglofono vicino al loro Paese. Argomenti linguistici, la scuola e la socializzazione sono tra i temi che sono stati investigati nelle ricerche svolte recentemente in merito a questa migrazione. In questo lavoro si propone una rassegna dei risultati principali e si riflette sulla rilevanza di queste conclusioni per studi futuri sugli Italiani a Malta.

 

Riferimenti bibliografici

Baschiera B., Caruana S. (2020), “When migrant learners are Italian: perceptions of learning support educators on the inclusion of Italians in Maltese schools”, in Italian Journal of Educational Research, 25 pp. 151-164: https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/view/4370/3874.

Bauloz C., Vathi Z., Acosta D. (2019), “Migration inclusion and social cohesion: Challenges recent developments and opportunities”, in McAuliffe M. (IOM), Khadri B. (eds.), International Organization for Migration, World Migration Report 2020, pp. 166-211.

Brincat J. M. (2011), Maltese and other languages Midsea Books, Malta.

Caloi I., Torregrossa J. (2021), “Home and School Language Practices and Their Effects on Heritage Language Acquisition: A View from Heritage Italians in Germany” in Languages, 6, 50, pp. 1-20: https://doi.org/10.3390/languages6010050.

Caruana S. (2003), Mezzi di comunicazione e input linguistico. L’acquisizione dell’italiano L2 a Malta, FrancoAngeli Milano.

Caruana S. (2013), “Italian in Malta: a socio-educational perspective” in International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 16, 5, pp. 602-614: https://doi.org/10.1080/13670050.2012.716816.

Caruana S. (2020), “L’inclusione degli italiani nella società e nelle scuole maltesi” in Italiano LinguaDue 12, 2, pp. 431-442:

https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/15089.

Caruana S. (2022), “«Per ora qua poi si vedrà»”: prospettive future e contatti con l’Italia degli italiani a Malta”, in Studi Emigrazione LIX, 228, pp. 578-598: https://www.cser.it/studi-emigrazione-n-228-2022/.

Caruana S., Pace M. (2021), “Italian nationals in Maltese schools: a case of ‘so near but yet so far’?”, in Malta Review of Educational Research, 15, 2, pp. 145-162: https://www.mreronline.org/wp-content/uploads/2021/11/MRER-152-2-Sandro-Caruana-and-Mario-Pace.pdf.

Caruana S. (forthcoming), “Continuing a long-lasting relationship: reflections on linguistic encounters of Italians living in Malta” [submitted to Hajek J., Goglia F. (eds.) Italian(s) abroad Italian Language and Migration in Cities of the World, De Gruyter Mouton, Berlin.

Fondazione Migrantes (2022), Rapporto italiani nel Mondo 2022, Tau, Todi.

Iorio M. (2019), “Scenari migratori nell’era della crisi economica: gli italiani a Malta” in Salvatori F. (a cura di), L’apporto della Geografia tra rivoluzioni e riforme. Atti del XXXII Congresso Geografico Italiano, Roma, 7-10 giugno 2017, A.Ge.I., Roma, pp. 2011-2018.

Licata D. (2018), “Neo-mobilità giovanile italiana: la radicalità del mutamento continuo” in Fondazione Migrantes, Rapporto italiani nel Mondo 2018, Tau, Todi, pp. 209-217.

NSO (National Statistics Office) (2021), Census of Population and Housing 2021 (Preliminary Report) NSO Valletta:

https://nso.gov.mt/en/nso/Media/Salient-Points-of-Publications/Pages/2022/Census-of-Population-and-Housing-2021-Preliminary-Report.aspx.

Palazzo T. (2020), L’esperienza di studenti italiani nelle scuole maltesi e la percezione degli insegnanti nei loro confronti, Master in Teaching and Learning dissertation University of Malta.

Panzavecchia M., Little S. (2020), “Beyond words. Language hybridity in postcolonial multilingual classroom environments: Malta’s way forward”, in Anderson V., Johnson H. (eds.), Migration, Education and Translation. Cross-Disciplinary Perspectives on Human Mobility and Cultural Encounters in Education Settings, Routledge, London, pp. 161-173.

Premazzi V. (2018), “Italiani a Malta ... the place to be?”, in Fondazione Migrantes, Rapporto italiani nel Mondo 2018, Tau, Todi, pp. 387-395.

Sciriha L. (2001), “Trilingualism in Malta: Social and educational perspectives”, in International Journal of Bilingualism and Bilingual Education, 4, pp. 23-37.

Dowloads

Pubblicato

2023-06-26

Fascicolo

Sezione

ITALIANO LINGUA SECONDA/STRANIERA