Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Saggi per la call-sezione sottoposta a peer review

No. 6 (2023): OTONI - Online Theatrical Objects Not (yet) Identified. Between expanded identity, virtual platforms, and user experience design.

Sperimentazioni teatrali nell’ambiente virtuale: le creazioni digitali di Giacomo Lilliù/Collettivo Ønar

DOI
https://doi.org/10.54103/connessioni/22047
Submitted
December 18, 2023
Published
2023-12-31

Abstract

Starting from the online experimentations of performing arts artists during the two-year pandemic period (Gemini, Brilli, Giuliani, 2020; Monteverdi, 2023), we can now observe the consolidation of the experience of some of the «emergency experimenters» (Brilli, Gemini, Giuliani, 2022) who continue to test different gradients of theatrical liveness (Gemini, Brilli, 2021) to activate new «dynamics of connection and audience involvement» (Patti, 2021). These innovative projects, moving between performances, platforms and connected audiences, question the nature of digital devices to recontextualise theatrical, choreographic and performative dynamics and practices in virtual environments. As we are now witnessing, after the emergency phase, a restoration at the level of both theatre programming and production support, it seems necessary to try to historicise this phenomenon by keeping track of online digital performance (Dixon, 2007) and OTONI - Online Theatre Objects (Not Identified). For this reason, the contribution explores the evolution of theatre research in the digital context of the artist Giacomo Lilliù/Collettivo Ønar, observing it from the process of mediatisation of theatre (Del Gaudio, 2021; Brilli, Gemini, 2022). 



References

  1. Amendola A., Del Gaudio V. (a cura di), Teatro e immaginari digitali. Saggi di sociologia dello spettacolo multimediale, I gechi, Salerno 2017;
  2. Auslander P., Liveness: Performance in a mediatized culture, Routledge, New York 2008.
  3. Auslander P., Digital liveness: A historico-philosophical perspective, in «PAJ: A journal of performance and art», 34(3), 2012, pp. 3–11.
  4. Ball M., Metaverso, Garzanti, Milano 2022.
  5. Balzola A., Monteverdi A.M., Le arti multimediali digitali, Garzanti, Milano 2004.
  6. Balzola A., Rosa P., L’arte fuori di sé. Un manifesto per l'età post-tecnologica, Feltrinelli, Milano 2011.
  7. Bennett, N. P., Telematic connections: sensing, feeling, being in space together, in «International Journal of Performance Arts and Digital Media», 16.3, 2020, pp. 245-268.
  8. Brilli S., Gemini L., Giuliani F., Theatre without theaters: Investigating access barriers to mediatized theater and digital liveness during the covid-19 pandemic, in «Poetics. Journal of Empirical Research on Culture, the Media and the Arts», 2023.
  9. Boccia Artieri G., Stati di connessione. Pubblici, cittadini e consumatori nella (Social) Network Society, Vol. 109), FrancoAngeli, Milano 2012.
  10. Boccia Artieri G., Gemini L., Il teatro di domani / Per un live dei corpi a distanza, in «Doppiozero», 2020.
  11. Del Gaudio V., Théatron - Verso una mediologia del teatro e della performance, Meltemi Milano 2021.
  12. De Marinis M., Altieri L., Il lavoro dello spettatore nella produzione dell’evento teatrale, in «Sociologia del lavoro», n. 25, 1985, pp. 221-223.
  13. Dixon S., Digital Performance: A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation, MIT Press, Boston 2007.
  14. Esposito E., Comunicazione artificiale: Come gli algoritmi producono intelligenza sociale, Boccioni University Press, Milano 2022.
  15. Gemini L., L’incertezza creativa: I percorsi sociali e comunicativi delle performance artistiche, FrancoAngeli, Milano 2003.
  16. Gemini L., Liveness: le logiche mediali nella comunicazione dal vivo, in «Sociologia della Comunicazione», 51(1), 2016, pp. 43-63.
  17. Gemini L., Post-Novecento e mediatizzazione. Appunti mediologici sulle arti performative, in C. Tafuri & D. Beronio (a cura di) Ivrea Cinquanta. Mezzo secolo di Nuovo Teatro in Italia 1967-2017, AkropolisLibri, 2018, pp. 216-223.
  18. Gemini L., Brilli S., On theatre mediatisation: exploring transmediality in Aldo Morto 54. in «International Journal of Performance Arts and Digital Media», 2020.
  19. Gemini L., Brilli S., Giuliani F., Il dispositivo teatrale alla prova del Covid-19. Mediatizzazione, liveness e pubblici, in «Mediascapes journal» (15), 2020, pp. 44-53.
  20. Gemini L., Antidoto liveness. La performance dal vivo durante il Covid-19, in «Sociologia della Comunicazione», n. 60, 2020, pp. 104-118.
  21. Gemini L., Brilli S., Giuliani F., Liveness e pandemia. Percorsi di ricerca sulla mediatizzazione del teatro a teatri chiusi, in G. Boccia Artieri, M. Farci (a cura di), Shockdown. Media, cultura, comunicazione e ricerca nella pandemia, Meltemi, Milano 2021, pp. 141-160.
  22. Gemini L., Brilli S., Gradienti di liveness. Lo shaping socio-tecnico delle arti performative tra online e offline. Introduzione, in «Connessioni remote. Artivismo_Teatro_Tecnologia», 3(3), 2021.
  23. Gemini L., Brilli S., Live/Life Sharing. The Use of Social Media by Contemporary Theatre Companies in Italy, in «Theater (s) and Public Sphere in a Global and Digital Society», Vol. 1, 2022.
  24. Gemini L., Brilli S., Giuliani F., Boccia Artieri G., REDEFINIRANJE GLEDALIŠKEGA PROSTORA V ČASU COVIDA-19. Analiza italijanskega primera THE REINVENTION OF THE THEATRE SPACE DURING COVID-19. Analysis of the Italian Case. In GLEDALIŠČE, PERFORMANS IN PLES V ČASU COVIDA-19 THEATRE, PERFORMANCE AND DANCE IN THE TIME OF COVID-19, Maribor, 2023, pp. 75-102.
  25. Giuliani, F., L’audience development per il turismo culturale e la valorizzazione del territorio marchigiano: studio delle linee di sviluppo per piccoli teatri e realtà artistiche in periodo pandemico, tesi di dottorato, 2023.
  26. Masura N., Digital Theatre, Palgrave Macmillan, London 2020.
  27. Monteverdi A.M., Nuovi media, nuovo teatro, Franco Angeli, Milano 2011.
  28. Monteverdi A.M., Leggere uno spettacolo multimediale. La nuova scena tra video mapping, interaction design e intelligenza artificiale, Dino Audino, Roma 2020.
  29. Monteverdi A.M., Residenze digitali: lo spettacolo si fa online, in «Umanistica Digitale», 15, 2023.
  30. Patti F., La performatività posthuman, in «Connessioni remote. Artivismo_Teatro_Tecnologia», 3(3), 2021.
  31. Pizzo A., Teatro e Mondo Digitale, Marsilio Editori, Venezia 2001.
  32. Pizzo A., Neodrammatico digitale: Scena multimediale e racconto interattivo, Accademia University Press, Torino 2013.
  33. Reason M., Theatre audiences and perceptions of ‘liveness’ in performance, in «Participations: Journal of Audience and Reception Studies», 1(2), 2004.
  34. Serino M., Reti culturali in una prospettiva multidimensionale: Il campo teatrale in Campania, FrancoAngeli, Milano 2018.
  35. Van Dijck J., Poell T., De Waal M., Platform Society. Valori pubblici e società connessa, (a cura di) Boccia Artieri G., Marinelli A., Guerini Scientifica, Milano 2019.