Il riso di Molière. Teatro e impersonalità
DOI:
https://doi.org/10.13130/2039-9251/1280Abstract
In un breve e intenso lavoro del 1900 – che raccoglie tre saggi scritti l’anno precedente – Henri Bergson si cimenta nel difficile compito di definire l’essenza «volatile» del riso, arrivando a concepirlo alla stregua d’un rilevatore sociale di forze impersonali. Strumento d’indagine privilegiato di conoscenza diviene per il filosofo francese la commedia di Molière, già oggetto d’indagine delle riflessioni di Du Bos e Diderot, che richiameremo in questo saggio nel tentativo di guadagnare a nostra volta un primo passo verso la definizione della peculiare impersonalità che anima la commedia; fra le arti, come scrive Bergson, quella che maggiormente «oscilla fra l’arte e la vita».Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in Itinera are required to accept the following conditions:
1. The authors retain the rights on their paper and lincese the journal the right of first publication. The paper is also licensed under a Creative Commons License, which allows others to share it, by indicating intellectual authorship and its first publication in Itinera.
2. Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the paper (ex. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that its first publication in Itinera is indicated.
3. Authors can disseminate their paper online (ex. in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, since this can lead to productive exchanges and increase quotations of the published work (See “The Effect of Open Access”).