Carol Rama: Medusa’s Gaze
DOI:
https://doi.org/10.54103/2039-9251/20840Abstract
By analysing a choice of Carol Rama’s (1918-2015) pictorial works and comparing them with her ‘discursive practices’ or the ways she articulates her verbal expressions and interactions, this paper aims to construe a particular model for studying the relation between words and images, drawn from and inspired by both Émile Benveniste's ‘Enunciation’ Linguistics and Mikhail Bakhtin’s Metalinguistics. Read in this way, the alleged "pornography" of some of Carol Rama's early works is transformed into its opposite, that is, into an invitation addressed to a traditional voyeur to become a possible erotic interlocutor. This transformation is effected by the figures appearing in Rama’s paintings, who aim their gaze directly at the spectator’s eyes, addressing him as "you". Instead of enticing a voyeur, stealthily peeping at a sensual object, the figures’ gaze transforms the spectator into a “second person of the enunciation” (Benveniste). Similar considerations apply to Carol Rama's discursive practices, all of which are characterized by a "polyphony of voices", a polyphonic ensemble whose voices are not split and conflicting against one another. To quote Bachtin’s on Dostoewsky’s characters, whose voices are usually self-conflicting, in Carol Rama’s case, the voices are problematically “pacified” (Bakhtin,).
References
AA.VV., La passione secondo Carol Rama, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo 2016.
Arenzi, F., Wetzel, A., Carol Rama. Self Portrait, Allemandi, Torino 2008.
Bachtin, M., Dostoevskij. Poetica e stilistica (1963), trad. it. di G. Garritano, Einaudi, Torino 1968.
Barthes, R., Dalla parola alla scrittura, in Id. La grana della voce (1974), trad.it. di L. Lonzi, Einaudi, Torino 1968, pp. 3-7.
Barthes, R., Flahault, F., Parola, in Enciclopedia, Einaudi, Torino 1980, pp. 418-437.
Belgiojoso, F., Un approfondimento sull’opera di Carol Rama, www.psicoart.unibo.it/francesca-belgiojoso-due-mostre-al-mart-di-rovereto-miro-e-carol-rama, 2004.
Benveniste, E., La relazione di tempo nel verbo francese (1959), trad. it. di M. V. Giuliani, in Id. Problemi di linguistica generale, Il Saggiatore, Milano 1971, pp. 272-275.
Id. Strutture delle relazioni di persona nel verbo (1966), trad. it. di M. V. Giuliani, in Id. Problemi di linguistica generale, Il Saggiatore, Milano 1971, pp. 269-282.
Id. Semiologia della lingua (1969), trad. it. di F. Aspesi in Id., Problemi di linguistica generale II, Il Saggiatore, Milano 1985, pp. 59-82.
Id. L’apparato formale dell’enunciazione (1970), trad. it. di F. Aspesi in Id., Problemi di linguistica generale II, Il Saggiatore, Milano 1985, pp. 96-106.
Cattelan, M., Hell Hound on My Trail, in AA. VV., La passione secondo Carol Rama, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo 2016, pp. 125-128.
Codogno, B., Intervista a Carol Rama, (http://www.artribune.com/2015/09/carol-rama-lirregolare-confessioni-racconti-memorie/), 2015.
Dressen, A., Corpi estranei, in AA. VV., La passione secondo Carol Rama, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo 2016, pp. 35-46.
Fabbri, P., La svolta semiotica, Laterza, Bari 2003.
Fossati, P., Piccolo omaggio a Carol Rama, in Id. (a cura di), Carol Rama, Allemandi, Torino 1989, pp. 14-16.
Fossati, P., Mundici, M.C., Un percorso, in Id. (a cura di) Carolrama, Charta, Milano 1998, pp. 27-30.
Galvano A., Carol Rama, Opere 1950-1955 (1981), in L. Vergine (a cura di) 1985, pp. 74-76.
Gambari, O., “Ho trasformato in opere le mie trasgressioni”, intervista a Carol Rama, La Repubblica, 29 aprile 2003.
Levi, C., L’arcobaleno in eclisse di Carol Rama (1997), in P. Fossati, M. C. Mundici (a cura di) Carolrama, Charta, Milano 1998, pp. 53-55.
Levi, C., Fossati, F., Un’intervista con Carol Rama nel suo studio, in AA. VV., La passione secondo Carol Rama, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo 2016, pp. 227-235.
Manganelli, G., Uno sguardo dal sottosuolo (1980), in L. Vergine (a cura di), Carol Rama, Mazzotta, Milano 1985, p. 21.
Mills, C.W., Linguaggio, logica e cultura (1939), trad. it. di A. Barghini in Id., Sociologia e conoscenza, Bompiani, Milano 1971, pp. 207-224.
Mundici, M.C., Figura figura, in AA. VV., La passione secondo Carol Rama, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo 2016, pp. 215-216.
Preciado, P.B., Il membro fantasma: Carol Rama e la storia dell’arte, in AA. VV., La passione secondo Carol Rama, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo 2016, pp. 27-30.
Rama, C., Dipingo per guarirmi, in L. Vergine (a cura di), Carol Rama, Mazzotta, Milano 1985, pp. 41-42.
Id., L’angoscia è un trip, a cura di Lea Vergine, in L. Vergine (a cura di), Carol Rama, Mazzotta, Milano 1985, pp. 43-47.
Ricoeur, P., Sé come un altro (1990), trad. it, a cura di D. Iannotta, Jaca Book, Milano 1993.
Sacchetti, F., Sé come un altro: l’etica della reciprocità nel pensiero di Paul Ricoeur, in “Società Mutamento Politica”, 2, 4. (2011), pp. 317-345.
Sanguineti, E. Carol o del bricolage, in Carol Rama, Galleria Stampatori, Torino 1964, in L. Vergine (a cura di) 1985, pp. 57-59.
Sormano, A., «Per carità di Dio!» Immagini di sé e valori in gioco nell’intervista, in “Quaderni di Sociologia”, Vol. LVI, 60, (2012), pp. 121-140.
Id., Immagini, parole, voci, Mimesis, Milano 2013.
Vergine, L., (a cura di), Carol Rama, Mazzotta, Milano 1985.
Viliani, A., La rabbia di Carol Rama è la storia da riscrivere dell’arte italiana. Racconto # 1, in AA. VV., La passione secondo Carol Rama, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo 2016, pp. 159-161.
Weber, M., La scienza come professione (1917), trad. it. di A. Giolitti, Einaudi, Torino 1976.
Wetzel, A., La mano, pallida, sotto l’ultima neve, scopre i colori, in AA. VV., La passione secondo Carol Rama, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo 2016, pp. 177-178.
Wittgenstein, L. Ricerche filosofiche (1953), trad. it. di R. Piovesan e M. Trinchero, Einaudi, Torino 1967.
Id. Grammatica filosofica (1969), trad. it di M. Trinchero, La Nuova Italia, Firenze 1990.
Id., The Big Typescript (2000), trad. it. di A. De Palma, Einaudi, Torino 2002.
Downloads
Published
Versions
- 2023-10-20 (2)
- 2023-08-08 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Andrea Sormano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The authors who publish in Itinera are required to accept the following conditions:
1. The authors retain the rights on their paper and lincese the journal the right of first publication. The paper is also licensed under a Creative Commons License, which allows others to share it, by indicating intellectual authorship and its first publication in Itinera.
2. Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the paper (ex. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that its first publication in Itinera is indicated.
3. Authors can disseminate their paper online (ex. in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, since this can lead to productive exchanges and increase quotations of the published work (See “The Effect of Open Access”).