Spazio e percezione nella ricerca di Massimo Bartolini
DOI:
https://doi.org/10.13130/2039-9251/2927Abstract
This paper aims at providing a thorough examination of one possible interpretations of the relationship between art and senses within the field of contemporary visual arts, through a specifically identified case study: Massimo Bartolini’s works. In particular, a selected number of works based on synaesthesia has been chosen (Casa di Francesca Sorace, 1993; Mixing Parfums, 2000; El Jardì de Roses, la Font de Pedres, 2007; La strada di sotto, 2011): these projects concern environmental distortion aiming to redefine the perception of space questioning the usual and established modalities of fruition.
References
BARTOLINI, Massimo, ROSSI, Riccardo, Light As A Bird Not As A Feather, Onestar Press, Paris 2002.
BARTOLINI, Massimo Basements, comunicato stampa della mostra, Galleria Massimo De Carlo, 15 settembre-17 dicembre 2011, disponibile on-line all’indirizzo:
http://www.massimodecarlo.it/ScriptDocuments/documenti_mostre/ita/20573.pdf
CERIZZA, Luca, L’uccello e la piuma. La questione della leggerezza nell’arte italiana, Et. Al., Milano 2010.
COSTANZO, Michele, “Arata Isozaki. Ingresso del centro culturale CaixaForum a Barcellona”, (h)ortus. Rivista di architettura:
http://www.vg-hortus.it/index.php?option=com_content&view=article&id=329&Itemid=40,
CHERUBINI, Laura, “Massimo Bartolini. ‘L’immaginazione praticabile’”, Flash Art, 276, 2009.
CHERUBINI, Laura, “Tra le pieghe. Il corpo del pensiero”, in L. Cherubini, J. Fernandes, J. Rykwert (a cura di), Massimo Bartolini, catalogo della mostra, GAM Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea, Torino, 3 febbraio-3 aprile 2005, Hopefulmonster, Torino 2005.
DOI, Yoshitake, “Arata Isozaki e la cultura giapponese”, in Arata Isozaki. Opere e Progetti, Electa, Milano 1994.
FARRONATO, Milovan, “Massimo Bartolini”, Tema Celeste, 92, 2002.
GROYS, Boris, “Il Museo nell’epoca della cultura di massa”, in S. Chiodi (a cura di), Le funzioni del museo. Arte, museo, pubblico nella contemporaneità, Le Lettere, Firenze 2009.
IOVANE, Giovanni, “Leggerezza. Una idea dell’arte italiana contemporanea”, in G. Iovane (a cura di), Leggerezza. Ein Blick auf zeitgenössische Kunst in Italien, catalogo della mostra, Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau, 10 novembre 2001-13 gennaio 2002, Städtische Galerie im Lenbachhaus, Monaco, 2001.
LOERS, Veit (a cura di), Massimo Bartolini at Städtisches Museum Abteiberg Mönchengladbach, Exhibition of the project “Ebbe und Flut”, Museum Abteiberg, Mönchengladbach 2003.
MANGIONE, Norma, “Massimo Bartolini: Dall’asilo alla santità”, Uovo, 7, 2004.
MARTIN, Jean-Hubert, PINTO, Roberto (a cura di), Spazi Atti/Fitting Spaces. 7 artisti italiani alle prese con la trasformazione dei luoghi, catalogo della mostra, PAC Padiglione d’Arte Contemporanea, 12 novembre 2004-20 febbraio 2005, 5 Continents Editions, Milano 2004.
PAISSAN, Costanza, “Artisti fanno mondi”, Cura Magazine, 1, I, 2009.
PINTO, Roberto, “Suggestioni e racconti dello spazio”, in J.H Martin e R. Pinto (a cura di), Spazi Atti/Fitting Spaces. 7 artisti italiani alle prese con la trasformazione dei luoghi, catalogo della mostra, PAC Padiglione d’Arte Contemporanea, 12 novembre 2004-20 febbraio 2005, 5 Continents Editions, Milano 2004.
PINTO, Sandra, MATTIROLO, Anna (a cura di), Il premio per la giovane arte italiana del Centro nazionale per le Arti Contemporanee 2000. Migrazioni e multiculturalità, Allemandi, Torino 2001.
RYKWERT, Joseph, “Qui e là, o come entrare in una stanza”, in L. Cherubini, J. Fernandes, J. Rykwert (a cura di), Massimo Bartolini, catalogo della mostra, GAM Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea, Torino, 3 febbraio-3 aprile 2005, Hopefulmonster, Torino 2005.
SELVAGGIO, Rita (a cura di), Massimo Bartolini, catalogo della mostra a Casa Masaccio, San Giovanni Valdarno, Bandecchi e Vivaldi, Pontedera 1998.
SPAGNESI, Licia, “Massimo Bartolini. Nel deserto dei miracoli”, Arte, 368, 2004.
WILSON, William S., “Convogliamento”, in C. Christov-Bakargiev (a cura di), I Moderni/The Moderns, catalogo della mostra, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, Rivoli-Torino, 16 aprile-24 agosto 2003, Skira, Milano 2003.
ZEVI, Adachiara, Arteinmemoria 3-4, catalogo della mostra, Sinagoga di Ostia Antica, 28 gennaio-25 marzo 2007, Incontri Internazionali d’Arte, Roma 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in Itinera are required to accept the following conditions:
1. The authors retain the rights on their paper and lincese the journal the right of first publication. The paper is also licensed under a Creative Commons License, which allows others to share it, by indicating intellectual authorship and its first publication in Itinera.
2. Authors may adhere to other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the paper (ex. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), provided that its first publication in Itinera is indicated.
3. Authors can disseminate their paper online (ex. in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, since this can lead to productive exchanges and increase quotations of the published work (See “The Effect of Open Access”).