COMPETENCY-BASED ASSESSMENT IN TEACHING ITALIAN AS A SECOND LANGUAGE: TRAINING CPIA IMMIGRANT STUDENTS FOR DIPLOMA ATTAINMENT

Autori

DOI:

https://doi.org/10.54103/2037-3597/23844

Abstract

This article explores competency-based assessment (CBA) within the Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti (CPIA), i.e., provincial centers for adult education in Italy. CPIA offers literacy and Italian language courses, along with tailored educational programs, specifically targeting foreign young adults working towards attaining a lower secondary school Diploma. The paper underscores the challenges associated with assessing the competencies of a migrant population. It discusses the importance of CBA in fostering student introspection and autonomy, both within educational institutions and in the L2 community. Furthermore, it conducts a comprehensive reassessment of established procedures to enhance graduation rates in diverse, multicultural learning environments. For this purpose, the paper draws on the author’s experience in teaching foreign students. It encompasses mixed research involving CBA carried out with 24 students, focusing on Italian as a Second Language (L2). The study included a pilot test to refine the scoring scales for the final assessment tasks. An analysis of the results from the pre-test and CBA reveals distinct proficiency levels among students. While the majority demonstrated commendable skills in competency evaluations, a minority grappled with challenges related to language and socio-linguistic skills. Consequently, the article emphasizes key strategies, including providing learners with checklists, employing preliminary tests, and creating assessment items that reflect real-world scenarios. Additionally, it highlights the importance of clear task instructions, formative feedback to boost student motivation and awareness, and transparent assessment standards aligned with competency objectives. Finally, the study reflects upon the criteria for competence-based evaluation within a diverse, globalized migratory environment.

 

Valutazione basata sulle competenze nell’insegnamento dell’italiano come lingua seconda: formazione di studenti immigrati dei CPIA per il conseguimento del diploma

Questo articolo esplora la valutazione basata sulle competenze all’interno dei Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti (CPIA) in Italia. L’articolo sottolinea le sfide legate alla valutazione delle competenze della popolazione migrante. Esso discute l’importanza della valutazione per competenze nel favorire l’autoanalisi e l’autonomia dei discenti, sia all’interno delle istituzioni educative che nella comunità di apprendimento L2. Inoltre, si effettua una ricognizione completa delle procedure tradizionali per incentivare i tassi di diplomati in ambienti di apprendimento multiculturali e diversificati. A questo scopo, il contributo si basa sull’esperienza dell’autrice nell’insegnamento a giovani adulti stranieri. Esso comprende una ricerca mista che coinvolge la valutazione per competenze condotta con 24 discenti, con un focus sull’italiano L2. Lo studio include un test pilota per perfezionare le scale di valutazione per la prova finale. Un’analisi dei risultati del pre-test e della verifica per competenze somministrata rivela livelli di competenza distinti tra gli studenti. Mentre la maggior parte dimostra competenze notevoli nelle prove per competenze, una minoranza si scontra con sfide legate alla lingua e alle competenze sociolinguistiche. Di conseguenza, l’articolo enfatizza alcune strategie chiave, tra cui fornire agli studenti liste di controllo, utilizzare test preliminari e creare compiti di valutazione che riflettano scenari del mondo reale. Inoltre, sottolinea l’importanza di istruzioni chiare per i compiti, feedback formativi per aumentare la motivazione e la consapevolezza degli studenti, e standard di valutazione trasparenti allineati agli obiettivi delle competenze. Infine, lo studio riflette sui criteri per la valutazione basata sulle competenze in un ambiente migratorio diversificato e globalizzato.

Riferimenti bibliografici

Angeloni B. (2022), Il riconoscimento delle competenze degli immigrati adulti subsahariani, Roma TrE-Press, Roma.

Alt D., Naamati-Schneider L., Weishut D. J. (2023), “Competency-based learning and formative assessment feedback as precursors of college students’ soft skills acquisition”, in Studies in Higher Education, 48, 12, pp. 1901-1917:

https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2217203.

Alt D., Raichel N. (2018), Lifelong citizenship: Lifelong learning as a lever for moral and democratic values, Brill and Sense Publishers, Leiden, Netherlands.

Balboni P. E. (2015), Le sfide di Babele, De Agostini Scuola, Novara.

Cacchione A. (2022), “Analfabetismo e CPIA: un rapporto difficile e necessario”, in Benedetti F., Buffardi A. (a cura di), Scuola, Lavoro e Territorio. Tradizione e innovazione nei percorsi formativi dei giovani e degli adulti, Carocci, Roma, pp. 93-112.

Cardarello R., Nigris E., Salvato R. (2023), “La didattica, le didattiche per favorire lo sviluppo delle competenze e degli apprendimenti”, in Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 15, 25, pp. 17-28.

Council of Europe (2017), Council recommendation of 22 May 2017 on the European Qualifications Framework for lifelong learning and repealing the recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32017H0615(01).

Council of Europe (2018), Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01).

Council of Europe (2020), Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume, Strasbourg: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017H0615(01).

Deiana I. (2022), “Alcune riflessioni sui docenti che insegnano nei Percorsi di Alfabetizzazione e Apprendimento della Lingua Italiana”, in Italiano LinguaDue, 14, 1, pp. 96-115: https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/18160.

Gabrielli S. (2020), “Contesti scolastici e inclusione della popolazione migrante: l’alfabetizzazione degli adulti nei CPIA italiani”, in Quaderni del dottorato SIRD, pp. 306-323: https://hdl.handle.net/11573/1603338.

Gervais J. (2016), “The operational definition of competency-based education”, in The Journal of Competency-Based Education, 1, 2, pp. 98-106.

Griffith W. I., Lim H. Y. (2014), “Introduction to Competency-Based Language Teaching”, in MEXTESOL Journal, 38, 2, pp. 1-8.

Goswami S., Rahman M. T. (2023), “Developing English Language Skills Through Competency-Based Language Teaching”, in International Journal for Multidisciplinary Research, 5, 4, pp. 1-4.

Hess K., Colby R., Joseph D. (2020), Deeper Competency-Based Learning: Making Equitable, Student-Centered, Sustainable Shifts, SAGE Publications, Corwin, US.

Hockly N. (2016), Focus on Learning Technologies, Oxford University Press, Oxford.

Hopkins C. D., Antes R. L. (1990), Classroom Measurement and Evaluation, Itasca, Peacock.

IEA (2013), TIMSS 2015: Item Writing Guidelines, TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston.

Lamboglia R. (2021), “La comprensione del testo e l’approccio ROLL nel sistema educativo-formativo dei Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti”, in Lastrucci E., Milito D., Surmonte E. (a cura di), Analfabetismo funzionale e strategie di contrasto. Approcci, sperimentazioni, esperienze europee, BUP, Potenza, pp. 237-264.

Le Boterf G. (1994), De la competence: essay sur un attracteur étrange, Les Edition d’Organization, Paris.

Le Boterf G. (2008), Repenser la compétence, Éditions d’Organisations, Paris.

Maugeri G. (2021), “L’insegnamento dell’italiano a stranieri. Alcune coordinate di riferimento per gli anni Venti”, in Balboni P. E. (a cura di), SAIL 19: Studi sull’apprendimento e l’insegnamento, Edizioni Ca’ Foscari, Venezia, pp. 1-161.

Maugeri G. (2022), “La valutazione dell’italiano a stranieri”, in Italiano a stranieri, 31, pp. 15-18.

Milana M., Tarozzi M. (2021), “Rethinking adult learning and education as global citizenship education: A conceptual model with implications for policy, practice and further research”, in International Journal of Development Education and Global Learning, 13, 1, pp. 46-60.

Norris J. M. (2018), “Task-Based Language Assessment Aligning Designs With Intended Uses and Consequences”, in JLTA Journal, 21, pp. 3-20.

Novello A. (2014), “La valutazione delle lingue straniere e seconde nella scuola. Dalla teoria alla pratica”, in Balboni P. E. (a cura di), SAIL 4: Studi sull’apprendimento e l’insegnamento, Edizioni Ca’ Foscari, Venezia, pp. 1-130.

Novello A. (2022), La classe di lingue inclusiva: gli studenti con altissime abilità, Mondadori Università, Milano.

OECD (2018), Preparing Our Youth for an Inclusive and Sustainable World: The OECD PISA Global Competence Framework, OECD Publishing, Paris: https://www.oecd.org/education/Global-competency-for-an-inclusive-world.pdf.

Pace L. (2013), Competency education series: Policy brief one, Knowledge Works, Cincinnati, OH: http://knowledgeworks.org/competency-education-series-policy-brief-one.

Perrenoud P. (1997), Construire des compétences dès l’école, ESF, Paris.

Poliandri D., Epifani G. (2023), Scoprire i Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti: contesti, ambienti, processi, FrancoAngeli, Milano.

Purpura J. E. (2021) “A Rationale for Using a Scenario-Based Assessment to Measure Competency-Based, Situated Second and Foreign Language Proficiency”, in Masperi M., Cervini C., Bardière Y. (a cura di), Évaluation des acquisitions langagières: du formatif au certificatif, mediAzioni, 32, pp. A54-A96: http://www.mediazioni.sitlec.unibo.it.

Rahman K. A., Seraj P. M. I., Hasan M. K. et al. (2021), “Washback of assessment on English teaching-learning practice at secondary schools”, in Language Testing in Asia, 11, 12, pp. 1-23: https://doi.org/10.1186/s40468-021-00129-2.

Richards J. C., Rodgers T. S. (2001), Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge University Press, Cambridge.

United Nations Industrial Development Organization (2002), UNIDO Competencies, Part 1: Strengthening Organizational Core Values and Managerial Capabilities, UNIDO, Vienna.

Withers G. (2005), “Item writing for tests and examinations”, in Ross K. N. (Series Ed.), Quantitative research methods in educational planning. Module 5, UNESCO International Institute for Educational Planning, Paris, pp. 1-88: https://www.iiep.unesco.org/en/publication/item-writing-tests-and-examinations-module-5.

Wu C. S. (2018), “Construction and practice of competency-based teacher education”, in Journal of Research in Education Sciences, 63, 4, pp. 261-293.

Dowloads

Pubblicato

2024-06-23