The Roberto Franceschi Memorial. Metaphor, structural invention and function in the mid-1970s militant culture debate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54103/2974-6620/uon.n21_2023_pp70-91

Keywords:

Enzo Mari, Alik Cavaliere, Roberto Franceschi, Nicola Neonato, Raffaele De Grada, Venice Biennial of Art

Abstract

This contribution aims to analyse the events that led to the choice of an industrial hammer as a monument in memory of Roberto Franceschi, a militant student of Bocconi University who was killed during a demonstration in 1973. In the debate surrounding the choice of the object, contrasting cultural perspectives emerged: on one side, members of the Movimento Studentesco (Student Movement) – supported by a group of artists including Alik Cavaliere – who wanted to remember Franceschi with a realistic-inspired sculpture; on the other side, the “designers”, led by Enzo Mari, who wanted to commemorate the young student through a metaphorical representation of the values cherished by the communist and student culture of the mid-1970s: labor and education. The distance of the memorial dedicated to Franceschi from the traditional attributes of a realist-style sculpture is evident when compared with another monument dedicated in the same years to two “martyrs” of the Nuova Sinistra (New Left), the bronze stele dedicated to Giannino Zibecchi and Claudio Varalli by the sculptor Nicola Neonato.

Author Biography

Andrea Capriolo, Università degli Studi di Udine

Andrea Capriolo is a doctoral student at the University of Udine (supervisor Prof. Alessandro Del Puppo) with a research thesis on the cultural activity – from cinema to theater, from music to graphic art – that took place in the occupied social centers of Milan between the 1970s and 1980s. In particular, in the course of his studies he has been interested in the connections between art and politics: from a Postgraduate School of Art History thesis on the Laboratorio di Comunicazione Militante, he has participated in conferences and published contributions on the Circoli del proletariato giovanile, on “autoriduttori”, but also on the youth countercultures of the early 1980s, such as the Punk and Dark movement. He has recently published a book on Vidicon, an art space that was created in the early 1980s within the squatter's occupation of 18 Via Correggio in Milan.

References

Annuario 1978. Eventi del 1976-77, a c. di Archivio storico delle arti contemporanee, Venezia, La Biennale di Venezia, 1979.

Balestrini Nanni, Moroni Primo, L'orda d’oro. La grande ondata rivoluzionaria e creativa, politica ed esistenziale, Milano, SugarCo, 1988.

Bonasia Aldo, Vivere a Milano, Suisio (BG), Centro studi di arte plastica programmata, 1976.

Cavaliere Alik, in Tra rivolta e rivoluzione. Immagine e progetto, (Bologna, Museo civico di Palazzo Accursio, Palazzo dei Notai, Galleria Galvani, Quartieri del comune, novembre 1972 – gennaio 1973), a c. di Ente bolognese manifestazioni artistiche, Bologna, Edizioni d’arte, 1972, pp. 706 – 707.

Claudio, Giannino e Roberto sono i partigiani della nuova Resistenza, “Fronte Popolare”, (62), 18 aprile 1976, p. 18.

Crispolti Enrico, Arti visive e partecipazione sociale. Da “Volterra 73” alla Biennale del 1976, Bari, De Donato, 1977.

Crispolti Enrico, Padiglione Italia, in B76. La Biennale di Venezia. Settore arti visive e architettura, vol. 1, (Venezia, Padiglione Italia ai Girdini di Castello, 18 luglio – 10 ottobre 1976), a c. di Enrico Crispolti e Raffaele De Grada, Venezia, Edizioni della Biennale di Venezia, 1976.

De Grada Raffaele, Per una mostra dell’«ambiente», in B76. La Biennale di Venezia. Settore arti visive e architettura, vol. 1, (Venezia, Padiglione Italia ai Giardini di Castello, 18 luglio – 10 ottobre 1976), a c. di Enrico Crispolti e Raffaele De Grada, Venezia, Edizioni della Biennale di Venezia, 1976.

De Grada Raffaele, Sul monumento a Roberto Franceschi, “Fronte Popolare”, (10), 16 marzo 1975, p. 11.

Il documento degli artisti, “Fronte Popolare”, (110), 17 aprile 1977, p. 5.

Mattioli Paola, 30 idee per un anti-monumento, “NAC – Notiziario Arte Contemporanea”, (6/7), giugno-luglio 1974, p. 3.

Il monumento a Roberto Franceschi verso la realizzazione, “Fronte Popolare”, (81), 26 settembre 1976, p. 24.

Neonato: l'arte nella Resistenza, (Ovada, Chiostro Santa Maria di Castello, 25 aprile - 6 maggio 1978), a c. di Comitato permanente antifascista di Lavagna in collaborazione con l'amministrazione comunale, Rapallo, Officine grafiche Canessa, 1978.

Nicola Neonato 1912 – 2006. Pittura, scultura, disegno, a c. di Franco Ragazzi, Genova, Edizioni De Ferrari, 2008.

Per non metterci una pietra sopra, “Panorama”, 16 maggio 1974, pp. 118 – 119.

Poli Francesco, Rovida Ezio, Che cos’è un monumento. Storia del monumento a Roberto Franceschi, Milano, Mazzotta, 1995.

Rovida Ezio, Artisti, studenti, lavoratori fra impegno e utopia, in 1966 – 1976. Milano e gli anni della grande speranza, (Milano, Univesità Commerciale Luigi Bocconi, 23 gennaio – 10 aprile 2013), a c. di Francesco Poli, Francesco Radino, Milano, Dalai Editore, 2013.

Tutto è pronto per la collocazione del monumento, “Fronte Popolare”, (110), 17 aprile 1977, p. 5.

Valutazione delle ipotesi di intervento, in “Lavoro Liberato”, (5), novembre 1975, p. 6.

Zavaroni Pierluigi, Caduti e memoria nella lotta politica. Le morti violente della stagione dei movimenti, Milano, Franco Angeli, 2010, p. 71.

Filmografia

Commissione Cinema del Movimento Studentesco Milanese, Monumento a Zibecchi, 6’51’’, 16mm, muto, b/n, Archivio Nazionale Cinema d’Impresa, 1976.

Collettivo Cinema Militante Milanese, Pagherete caro, pagherete tutto, 21’27”, 16mm, sonoro, b/n, Archivio Nazionale Cinema d’Impresa, 1975.

Monumento a Roberto Franceschi | Roberto Franceschi Memorial, manifesto | affiche, Biennale di Venezia, 1976.  © Fondazione Roberto Franceschi Onlus

Published

19-10-2023

How to Cite

Capriolo, A. (2023). The Roberto Franceschi Memorial. Metaphor, structural invention and function in the mid-1970s militant culture debate. L’uomo Nero. Materiali Per Una Storia Delle Arti Della Modernità, 20(21), 70–91. https://doi.org/10.54103/2974-6620/uon.n21_2023_pp70-91

Issue

Section

Author's Choice