Chance and permutation in Italian abstract-concrete artistic research. Struttura continua N. 018 by Bruno Munari, Immagini ottenute sostituendo ai numeri i quadrati by Davide Boriani e Random walks by random numbers by Grazia Varisco
DOI:
https://doi.org/10.54103/2974-6620/uon.n21_2023_pp150-161Keywords:
Chance, Permutation, Abstract Art, Concrete ArtAbstract
Chance, regularly introduced in the artistic practice through dada and surrealist experimentations, gets studied again by many artists during the second half of the 20th century. In this context, one of the most important figures is John Cage: his arrival in 1959 in Italy represents an important step for all the further analysis about randomness and more.
In 1961 Umberto Eco writes La forma del disordine, published in Almanacco Letterario Bompiani 1962: the essay explains and sheds light on the connections between art, science and chance, while showing some photographic reproductions of kinetic and programmed artworks, in which Bruno Munari’s Struttura continua N. 018 and Davide Boriani’s Immagini ottenute sostituendo ai numeri i quadrati stand out. The first one is composed of modular, metallic elements, which can be assembled thanks to a connecting system, obtaining an infinite number of different compositions. The second one is based on a permutation process from number to graphic sign, which is already explicated by the title.
Between 1972 and 1974, Grazia Varisco puts chance and permutation together in Random walks by random numbers, a series of five silk-screen prints. Associating a colour and a shape of her choice to random numbers – used in mathematical statistics – the artist obtains five different, bidimensional, abstract geometrical graphic compositions.
All three works are different from each other, nonetheless they are somehow connected from an experimental point of view.
References
Pass Bibliografia Cimò 27 dicembre 2023
Alicata Maria, Olivetti ispira i giovani. Le ragioni della mostra Arte programmata. Arte cinetica, opere moltiplicate, opera aperta, Milano 1962, “Piano b”, VII (2), 2022
Almanacco Letterario Bompiani 1962, Milano, Bompiani Editore, 1961
Arte programmata, arte cinetica, opere moltiplicate, opera aperta (Milano, Negozio Olivetti, maggio 1962), Milano, A. Lucini, 1962
Bruno Munari: Strutture continue al Centro Domus di Milano, “Domus”, n. 724, febbraio 1991
Cage John, Silenzio. Antologia da Silence e A year from Monday, a c. di Renato Pedio, Milano, Feltrinelli, 1971
Caplan Lindsay, Model, Metaphor, Analogy: The Computational Imaginary in Arte Programmata’s Experimental Environments, 1964-68, “Piano b”, VII (2), 2022
I concerti, “Corriere della Sera”, domenica 12 aprile 1959
Il concerto di Gimpel, “Corriere d’informazione”, giovedì 22-venerdì 23 gennaio 1959
Cuomo Riccardo, Luciano Fabro e il Gruppo T. La neoavanguardia italiana fra sperimentazioni cinetico-programmate e Arte Povera, “Predella”, XV (37), 2015
Dorfles Gillo, Randomità in Grazia Varisco. Random walks by random numbers (Milano, Galleria del Naviglio, 1974), Milano, Galleria del Naviglio, 1974
Dorfles Gillo, L’intervallo perduto, Torino, G. Einaudi, 1980
Eco Umberto, La forma del disordine, in Almanacco Letterario Bompiani 1962, Milano, Bompiani Editore, 1961
Eco Umberto, L’informale come opera aperta, “Il Verri”, V (3), 1961
Eco Umberto, Opera aperta. Forma e determinazione nelle poetiche contemporanee, Milano, Bompiani Editore, 1962
Eco Umberto, Sull’arte. Scritti dal 1965 al 2016, Milano, a c. di Vincenzo Trione, Milano, La nave di Teseo, 2022
Enrini Lucia, Grazia Varisco. Profilo artistico e itinerario della ricerca, in Grazia Varisco. 1958-2000, a c. di Giovanni Maria Accame, Bergamo, Maredarte, 2000
F. G., Finisce a giugno il telequiz?, “Corriere d’Informazione”, 27-28 febbraio 1959
F. G., Meglio della Bolognani la nonnina del calcio?, “Corriere d’informazione”, venerdì 30-sabato 31 gennaio 1959
Gramigna Giuliano, Sbalordisce sul calcio una signora settantenne, “Corriere della Sera”, venerdì 30 gennaio 1959
Grazia Varisco. Random walks by random numbers, Milano, Galleria del Naviglio, 1974
https://johncage.org/pp/John-Cage-Work-Detail.cfm?work_ID=79
https://walkerart.org/magazine/chance-conversations-an-interview-with-merce
Jensen Marc, John Cage, chance operations, and the chaos game: Cage and the I ching, “The Musical Times”, CL (1907), estate 2009
Meneguzzo Marco, Arte programmata 1962: le immagini dell’epoca, Bergamo, Edizioni Stefano Fumagalli, 2000
Monaco Rosa, ad vocem Bruno Munari, in Dizionario Biografico degli Italiani, vol. 77, 2012
Musica sperimentale, “The Score and I.M.A. Magazine”, Londra, giugno 1955
Prieberg Fred, Musica ex machina, Torino, Einaudi, 1963
Rethinking philosophy, semiotic, and the arts with Umberto Eco, a c. di Davide Dal Sasso, Maurizio Ferraris, Ugo Volli, numero monografico di “Rivista di estetica”, (76), 2021
Rubino Giovanni, Elettricità e socialismo. Arte programmata della nuova tendenza tra Italia e Jugoslavia (1962-1967), Roma, Edizioni Efesto, 2021
Le strutture continue di Munari, “Domus”, n. 388, 1962
Tanchis Aldo, Bruno Munari, Milano, Idea Books Edizioni, 1986
Tono Yoshiaki, Spazio vuoto e spazio pieno, “Azimuth”, I (1), 1959
Varisco Grazia, Indicazioni per la lettura dei Random walks, in Random walks by random numbers. Cinque serigrafie di Grazia Varisco, Milano, Edizioni del Naviglio, 1974
Vergine Lea, L’arte cinetica in Italia, Roma, Galleria Nazionale d’Arte Moderna, 1973
Zanchetti Giorgio, John Cage. Alle radici delle seconde avanguardie, Milano, Archivio di Nuova Scrittura, 1993
![Grazia Varisco. Random walks by random numbers, exhibition invitation card, Milano, Galleria del Naviglio, 1974. Milano, Archivio Grazia Varisco.](https://riviste.unimi.it/public/journals/102/submission_19918_17827_coverImage_it_IT.jpg)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Irene Cimò
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.