La morte e la storia

Authors

  • Nicoletta Vallorani Università degli Studi di Milano

DOI:

https://doi.org/10.13130/2035-7680/14613

Keywords:

Pier Paolo Pasolini; Derek Jarman; Death; art; will

Abstract

This work compares two profiles of artists, similar in many respects, who have crossed paths without knowing each other and whose early death has reshuffled
the meaning of their art. For both, the body has been a central theme of artistic production, and in the case of both, it was the body that betrayed and abandoned them precociously, apparently interrupting an incomplete artistic parable, actually recalibrating it in the light of the end of life. Through the confrontation between Derek Jarman and Pier Paolo Pasolini, the question of art as a sense of existence and a summary of one’s role in the world is addressed.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Nicoletta Vallorani, Università degli Studi di Milano

Nicoletta Vallorani è Professore Ordinario di Letteratura inglese e Studi Culturali. Ha pubblicato saggi sulla letteratura di genere (in particolare il poliziesco e la fantascienza) e si è occupata di Joseph Conrad (Nessun Kurtz. Cuore di tenebra e le parole dell’Occidente, 2017), di geografie urbane (Millennium London. Of Other Spaces and the Metropolis, 2012) e delle intersezioni tra letteratura di genere e Migration Studies (“Postcolonising crime fiction. Some reflections on good and evil in global times”, 2014). Coordina il progetto Docucity. Documenting the Metropolis, sul cinema documentario e la città. In tempi recenti, la sua ricerca si è concentrata sulle intersezioni tra culture visive, traduzione e migrazione, oltre che sul rapporto tra Crime Fiction e Science Fiction.

Published

2020-11-29

How to Cite

Vallorani, Nicoletta. 2020. “La Morte E La Storia”. Altre Modernità, no. 24 (November):168-79. https://doi.org/10.13130/2035-7680/14613.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>