Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Saggi per la call-sezione sottoposta a peer review

No. 3 (2021): Gradients of Liveness

Sephirot – Il Gioco: passaggio tra rappresentazione e simulazione

DOI
https://doi.org/10.54103/connessioni/16829
Submitted
November 30, 2021
Published
2021-12-28

Abstract

Based on Huizinga's theory of Homo Ludens, the study case I propose is SEPHIROT - THE GAME©, a method of creation for interactive performances I created in 2018, after a careful study of hypertextual narrative structures. The project is born to enhance the role of the audience as a "co-creator" of the show, making the use of recent technologies such as VR and AR on algorithmic textual structures possible, even through online streaming. My goal is to overturn the traditional composition of a performance, giving the audience a chance to actively change its form. The connection between Theatre and Game is not new, but there are still some reticences. The necessity to create interactive performances based on interactivity, hipermediality, hipertextuality and procedurality was born from these premises.

References

  1. A. Balzola, A. M. Monteverdi, Le arti multimediali digitali. Storia, tecniche, linguaggi, etiche ed estetiche delle arti del nuovo millennio, Garzanti, Milano, 2004.
  2. H. Barber, D. Kudenko, Generation of dilemma-based interactive narratives with a chan-geable story goal, Springer, Berlino, Heidelberg, 2008.
  3. L. M. Barros, S. R. Musse, Towards consistency in interactive storytelling: tension arcs and dead-ends, 2008.
  4. J. Bates, Virtual Reality, Art, and Entertainment. Presence: Teleoperators and Virtual Envi-roments, 1992.
  5. E. Bencivenga, Giocare per forza. Critica della società del divertimento, Mondadori, Milano, 1995.
  6. G. Bettetini, B. Gasparini, N. Vittadini, Gli spazi dell’ipertesto, Bompiani, Milano, 1999.
  7. O. G. Brockett, Storia del teatro. Dal dramma sacro dell’antico Egitto al nuovo teatro del Duemila, a cura di C. Vicentini, Marsilio, Venezia, 2016.
  8. F. Careri, Constant. New Babylon, collana Universale di Architettura, 2001.
  9. N. Carroll, Beyond Aesthetics: Philosophical Essays, Cambridge University Press, Cambridge (NY), 2001.
  10. A. Cecchini, La simulazione giocata, a cura di J. L. Taylor, Franco Angeli, Milano, 1987.
  11. G. Cosenza, Semiotica dei nuovi media, Laterza, Roma-Bari, 2004.
  12. P. D’Alessandro, I. Domanin, Filosofia dell’ipertesto, Apogeo, Milano, 2005.
  13. F. D’Andrea, L’esperienza smarrita. Il Gioco di ruolo tra fantasy e simulazione, Rubbettino, Catanzaro, 1998.
  14. P. H. T. d’Holbach, Elementi di morale universale o catechismo della natura, a cura di V. Barba, Biblioteca Universale Laterza, Bari 1993.
  15. P. de Sanctis Ricciardone, Antropologia e gioco, Liguori, Napoli, 1994.
  16. S. Dixon, Digital Performance. A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art and Installation, MIT Press, Cambridge, 2007.
  17. U. Eco, Lector in fabula: la cooperazione interpretativa nei testi narrativi, Bompiani, Mila-no, 1979.
  18. L. Egri, Art Of Dramatic Writing: Its Basis in the Creative Interpretation of Human Motives, 1942.
  19. K. D. Elam, Semiotica del teatro, Bologna, Il Mulino, 1988.
  20. A. Giovannelli, In Sympathy with Narrative Characters, 2009.
  21. L. Giuliano, Il teatro della mente, Guerini e Associati, Milano 2011.
  22. L. Giuliano, A. Areni, La maschera e il volto. Il mondo virtuale e sociale dei giocatori di ruo-lo, Proxima Edizioni, Roma, 1992.
  23. J. Huizinga, Homo Ludens, 1938, tr. It. Il Saggiatore, Milano, 1972.
  24. G. P. Landow, Hypertext. The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology, The Johns Hopkins University Press, Baltimore, 1992.
  25. M. Mateas, P. Sengers, Narrative Intelligence, 1999.
  26. H. Merchant, D. L. Harrington, W. Meck, Neural basis of the perception and estimation of time, 2013.
  27. A. M. Monteverdi, Leggere uno spettacolo multimediale, Dino Audino, Roma, 2020.
  28. A. Perissinotto, Il testo multimediale. Gli ipertesti tra semiotica e didattica, Utet, Torino, 2000.
  29. A. Pizzo, V. Lombardo, R. Damiano, Interactive storytelling. Teorie e pratiche del racconto dagli ipertesti all’Intelligenza Artificiale, Dino Audino, Roma, 2021.
  30. E. Tulving, Chronesthesia: Conscious Awareness of Subjective Time, 2002.
  31. W. von Humboldt, La diversità delle lingue, 1830-1835, Laterza, Roma-Bari 2000.