Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Saggi per la call-sezione sottoposta a peer review

No. 5 (2023): Miscellanea I

L'ingegneria drammatica di Mattia Pirandello

DOI
https://doi.org/10.54103/connessioni/20035
Submitted
April 23, 2023
Published
2023-06-06

Abstract

This research intends to investigate the definition of "dramatic engineering" in relation to the work of Mattia Pirandello (Rome, 1992), a set designer who was able to combine experimentation carried out in the musical field with studies and experience in the theatrical field. In Pirandello's work, set design constitutes the main tool for encoding and decoding the drama. The author compares the set design to a score or a musical score. There is a symbiosis in the inherent interdependence between the different means of expression: the body (soma) that animates the scene, interacting with the interface of the device, weaves the narrative (sema). Pirandello defines “dramatic engineering” by drawing on the concept of systematurgy  ̶ devised by Marcel·lì Antúnez Roca in 1999  ̶  as a consequence of the increasing production and relative consumption of information technologies worldwide. A number of case studies will be examined, selected from Pirandello's work from his lyrical research of “machinic” machines to his multidisciplinary research of “invisible” machines, based on the audience's experiences of interaction with the stage.

References

  1. Arena A., Il mondo a ribaltone, Edizioni Ex Libris, Palermo 2018.
  2. Antúnez y Roca M., Sistematurgia: Acciones, Dispositivos Y Dibujos, Ediciones Poligrafa, Barcellona 1999.
  3. Di Marino B., Nel centro del quadro. Per una teoria dell’arte immersiva dal mito della ca-verna alla Virtual Reality, Aesthetica Edizioni, Sesto San Giovanni (Milano) 2021.
  4. Società Filosofica Italiana, L’uomo e la macchina. Atti del XXI Congresso Nazionale di Filoso-fia, Pisa 22-25 aprile 1967, 3 voll., Edizioni di “Filosofia”, Torino 1967.
  5. Monteverdi A. M., Leggere uno spettacolo multimediale, Dino Audino Editore, Roma 2020.
  6. Monteverdi A. M., Rimediando il teatro con le ombre, con le macchine con i new media, Edizioni Giacché, La Spezia 2012.
  7. Monteverdi A. M., Nuovi media, nuovo teatro. Teorie e pratiche tra teatro e digitalità, Franco Angeli, Mila-no 2011.
  8. Palazzi R., Kantor. La materia e l'anima, Titivillus, Firenze 2010.
  9. Pirandello M., Guida alla navigazione nell’ingegneria drammatica, tesi di Diploma in Sce-nografia (relatore: Fabrizio Lupo), Accademia di Belle Arti di Palermo, Palermo, a. a. 2016-2017.
  10. Pizzo A., Sistematurgia. La quarta parete e lo schermo, in «Mimesis Journal», 1, 2, 2012, pp. 124-146, in http://journals.openedition.org/mimesis/234 (ultimo accesso: 15/02/2023).
  11. Sastre M. B. F., Marcel-lí Antúnez y la sistematurgia: proyecto Membrana y el actor expan-dido, in «Teatro e Internet en la primera década del siglo XXI», 2013, pp. 487-500.
  12. Somenzi V., Uomini e macchine, in «Filosofia», 1, 1967, pp. 51-64.