GIFTEDNESS E LINGUE STRANIERE ALL’UNIVERSITÀ: RIFLESSIONI PRELIMINARI VERSO LA MEDIAZIONE DELLA ETEROGENEITÀ

Autori

DOI:

https://doi.org/10.54103/2037-3597/23853

Abstract

In questo articolo condividiamo alcune riflessioni preliminari per immaginare l’inclusione a livello universitario degli studenti/esse con plusdotazione. La definizione della giftedness in relazione all’apprendimento delle lingue straniere ne delinea una rilevanza specifica nel percorso accademico e profila un bisogno speciale che dovrebbe stimolare l’università italiana a ri-concettualizzare, in generale, le proprie pratiche di inclusione verso una visione di mediazione della eterogeneità.

 

Giftedness and foreign languages at University: Preliminary reflections towards the mediation of heterogeneity

In this article we share preliminary reflections on imagining the inclusion of students with giftedness at university level in Italy. The definition of giftedness in foreign language learning outlines its particular relevance with respect to the academic studies and a specific need that stimulates the university to re-conceptualise its inclusion practices towards a perspective of mediating heterogeneity.

Riferimenti bibliografici

Agenzia Europea per i Bisogni Educativi Speciali e l’Istruzione Inclusiva (2014), Cinque messaggi chiave per l’educazione inclusiva. Dalla teoria alla prassi: https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_IT.pdf.

Armstrong T. (2011), The power of neurodiversity: unleashing the advantages of your differently wired brain, Da Capo Lifelong Books, Boston.

Azzalini A. (2021a), “L’adolescente gifted nella classe di lingue: principali peculiarità e ricadute didattiche”, in Scuola e Lingue Moderne, 4, 6, pp. 41-47.

Azzalini A. (2021b), “Israeli and Italian educational policies on giftedness and the levers to talent for language learning: A comparative study”, in Studi d’Italianistica nell’Africa Australe – Italian Studies in Southern Africa, 34, 2, pp. 267-287.

Azzalini A. (2023), “Critical thinking, questioning and reasoning as inclusive teaching methods for English language learning with gifted students”, in EL.LE, Educazione Linguistica. Language Education, 12, 3, pp. 449-464.

Azzalini A. (2024), Teaching languages to raise talent. An inclusive and interdisciplinary research on verbal giftedness in the upper secondary school, Tesi dottorale, Università degli Studi di Padova, Dottorato di ricerca in Scienze linguistiche, filologiche e letterarie.

Biedroń A., Pawlak M. (2016), “New conceptualizations of linguistic giftedness”, in Language Teaching, 49, 2, pp. 151-185.

Bonetti R. (2014), “Introduzione”, in Bonetti R. (a cura di), La trappola della normalità, SEID, Firenze, pp. 21-42.

D’Alonzo L. (2017), La differenziazione didattica per l’inclusione. Metodi, strategie, attività, Erikson, Trento.

D’Alonzo L. (2019), Ognuno è speciale. Strategie per la didattica differenziata, Pearson Italia Milano.

Dolas F., Jessne U., Cedden G. (2022), “Cognitive advantages of multilingual learning on metalinguistic awareness, working memory and L1 lexicon size: Reconceptualization of linguistic giftedness from a DMM perspective”, in Journal of Cognition, 5, 1, pagine digitali.

Fernandes Procopio L., Di Tullio I. (2021), “La atención a las altas capacidades: Análisis comparativa del plan de estudios de la formación del profesorado en España y Italia”, in Aznar Díaz I. et al. (eds.), Desafíos de la investigación y la innovación educativa ante la sociedad inclusiva, Dykinson, Madrid, pp. 335-346.

Hyltenstam K. (2016), “The exceptional ability of polyglots to achieve high-level proficiency in numerous languages”, in Hyltenstam K. (ed.), Advanced proficiency and exceptional ability in second languages, De Gruyter Mouton, Berlin, pp. 241-272.

Hyltenstam K. (2018), “Polyglotism. A synergy of abilities and predispositions”, in Hyltenstam K., Bartning I., Fant L. (eds.), High-level language proficiency in second language and multilingual contexts, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 170-195.

Ianes D. (2006), La speciale normalità, Erickson, Trento.

Ianes D., Demo H. (2023), Specialità e normalità? Affrontare il dilemma per una scuola equa e inclusiva per tuttæ, Erickson, Trento.

Ingold T. (2019), Antropologia come educazione, La Linea, Bologna.

Kukulska-Hulme A., Bossu C., Charitonos K., Coughlan T., Deacon A., Deane N., Ferguson R., Herodotou C., Huang C-W., Mayisela T., Rets I., Sargent J., Scanlon E., Small J., Walji S., Weller M., Whitelock D. (2023), Innovating Pedagogy 2023: Open University Innovation Report 11, The Open University, Milton Keynes (UK).

Landone E. (2018), Utopia didattica: l’apprendimento della lingua straniera oltre l’aula, Mimesis, Milano.

Lucangeli D. (2020), A mente accesa. Crescere e far crescere, Mondadori, Milano.

Lucangeli D. (2019), Gifted. La mente geniale. Riconoscere ed educare bambini plusdotati, Giunti Scuola Editore, Firenze.

Margiotta U. (2018), La Formazione dei talenti. Tutti i bambini sono un dono, il talento non è un dono, FrancoAngeli, Milano.

McDermott R., Varenne H. (1995), “Culture ‘as’ Disability”, in Anthropology and Education Quarterly, XXVI, 3, pp. 324-348.

Novello A. (2016), “Insegnare le lingue a studenti gifted. Strategie didattiche per la plusdotazione”, in Romanica Cracoviensa, 2, pp. 109-119.

Novello A. (2018), “Gli studenti gifted: riflessioni e proposte per la loro valutazione linguistica”, in EL.LE, 7, 3, pp. 391-412.

Novello A. (2021), “La progettazione inclusiva per gli studenti gifted nella classe di lingua”, in Daloiso M., Mezzadri M. (a cura di), Educazione linguistica inclusiva Riflessioni, ricerche ed esperienze, Edizioni Ca’ Foscari, Venezia, pp. 291-347.

Novello A. (2022), La classe di lingua inclusiva. Gli studenti con altissime abilità, Mondadori Education, Milano.

Novoa L., Fein D., Obler L. K. (1988), “Talent in foreign languages: A case study”, in Obler L. K., Fein D. (eds.), The exceptional brain: Neuropsychology of talent and special abilities, Guilford Press, New York, pp. 294-302.

Pereira N. (2022), “Multilingual learners with high academic potential”, in Roberts L., Ford Inman T., Robins J. H. (eds.), Introduction to Gifted Education, Routledge, New York, pp. 403-419.

Pergola F. (2020), Un insegnante quasi perfetto. Ascoltare la relazione per crescere insieme, FrancoAngeli, Milano.

Pinnelli S. (2017), “L’educazione inclusiva di fronte al talento”, in Integrazione Scolastica e Sociale, 16, 1, pp. 8-9.

Pinnelli S. (2019a), “Potenziale”, in D’Alonzo L. (a cura di), Dizionario di pedagogia speciale, Morcelliana, Brescia.

Pinnelli S. (2019b), “La didattica per l’alunno plusdotato: modelli, strategie e metodologie di intervento”, in Pinnelli S. (a cura di), Plusdotazione e scuola inclusiva. Modelli, percorsi e strategie di intervento, Pensa MultiMedia Editore, Lecce.

Renzulli J. S. (2012), “Re-examining the role of gifted education and talent development for the 21st century: A four-part theoretical approach”, in Gifted Child Quarterly, 56, 3, pp. 150-159.

Rinn A. N. (2023), “A critique on the current state of research on the social and emotional experiences of gifted individuals and a framework for moving the field forward”, in Gifted Child Quartely, 68, 1, pp. 34-48.

Rizzo L., Pinnelli S. (2023), “Promoting well-being at school: From an inclusive perspective the focus on the gifted student”, in Italian Journal of Special Education for Inclusion, XI, 1, pp. 154-164.

Sharples M., McAndrew P., Weller M., Ferguson R., FitzGerald E., Hirst T., Gaved M. (2013), Innovating Pedagogy 2013: Open University Innovation Report 2, The Open University, Milton Keynes (UK).

Siaud-Facchin J. (2019), Troppo intelligenti per essere felici? La plusdotazione intellettiva; riconoscerla, comprenderla, conviverci, BUR Rizzoli, Milano.

Stanley T. (2021), Project-based learning for gifted students, Taylor & Francis, New York.

Tomlinson C. A., Imbeau M. B. (2012), Condurre e gestire una classe eterogenea, Editrice Las, Roma.

Tomlinson C. A. et al. (2003), “Differentiating instruction in response to student readiness, interest, and learning profile in academically diverse classrooms: A review of literature”, in Journal for the Education of the Gifted, 27, 2-3, pp. 119-145.

Tomlinson C. A. (1999), The differentiated classroom. Responding to the needs of all learners, ASCD, Alexandria.

Tomlinson C. A. (2011), How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms, ASCD, Alexandria.

Tomlinson C. A. (2017), How to differentiate instruction in academically diverse classrooms, ASCD, Alexandria.

Varli M. F. (2011), “The brains of the gifted: A comparative study on the structural and functional features of the brains of gifted individuals in contrast to individuals with a normal level of intelligence”, in Neuroscience Letters, 500, July:

https://doi.org/10.1016/j.neulet.2011.05.149.

Winner E. (2000), “The origins and ends of giftedness”, in American Psychologist, 55, 1, 159-169.

Zanetti M. A. (2019), Bambini e ragazzi ad alto potenziale. Una guida per educatori e famiglie, Carocci, Roma.

Wen Z., Yang J., Han L. (2022), “Do polyglots have exceptional language aptitudes?”, in Language Teaching Research Quarterly, 31, pp. 53-66.

Dowloads

Pubblicato

2024-06-23

Fascicolo

Sezione

EDUCAZIONE LINGUISTICA