Maometto personaggio nel contesto
DOI:
https://doi.org/10.13130/2035-7362/3437Abstract
L’articolo offre un’analisi puntuale dei versi che Dante dedica a Maometto nel ventottesimo canto dell’Inferno, al fine di precisarne le finalità poetiche e ideologiche; il passo viene poi collocato nel contesto costituito dai numerosi riferimenti al profeta dell’Islam presenti nella letteratura italiana duecentesca e primo-trecentesca, qui raccolti, analizzati e organizzati in maniera puntuale. Gli elementi connotativi riconosciuti nell’episodio infernale e in altri riferimenti alla civiltà islamica che si leggono nel capolavoro dantesco, pur nella loro geniale eccezionalità artistica, risultano così coerentemente inseribili in un più vasto e articolato panorama culturale che emerge dalla ricerca, nel quale, all’ostilità per l’Islam inteso come entità religiosa e politica, si affianca la curiosità per il mondo musulmano percepito invece come comunità culturale, rilevabile anche presso fasce inaspettate del pubblico medievale.
This paper analyses the episode of Muhammad in Dante’s Inferno, recognizing its poetical and ideological features in order to proceed with its insertion in the survey of references to the prophet detectable in the Italian literature of the Thirteenth and Fourteenth centuries. The study allows to identify the substantial coherence between Dante’s ideological opinions toward Islam and the positions about the same subject expressed in the other works of the vernacular literature of his time, showing a general rejection for religious and political Islam, but also the interest for Islam as cultural entity.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
a. Authors retain the rights to their work and assign to the journal the right of first publication of the work, simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution License that allows others to share the work indicating intellectual authorship and first publication in this journal.
b. Authors may enter into other non-exclusive licensing agreements for distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional repository or publish it in a monograph), provided they indicate that the first publication was in this journal.
c. Authors can disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and increase citations of the published work (See The Effect of Open Access).