Notes on some Oreste Macrì's ecdotic reflections on contemporary authors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.13130/2499-6637/11714

Keywords:

Oreste Macrì, philology, literary criticism, twentieth century, variants, author's philology

Abstract

The essay aims to introduce the philological aspect (a little-studied aspect) of the rich critical personality of Oreste Macrì (1913-1998), critic with vast horizons and scholar of Italian and Spanish literature, protagonist of the Florentine hermeticism season and, then, of the cultural and critical debates of the second post-war period. Macrì can be recognized as a "philologist" in the open confrontation with Cesare Segre on the text of the Chanson de Roland, but also in the annotations to numerous critical editions of contemporary poets or in the editions he himself edited. Precisely starting from Macrì's observations on some editions and his work as an editor, the pages presented here highlight some important ecdotic reflections, in particular those that Macrì dedicates to the text-apparatus relationship in contemporary editions, to the distinction between «variante» and «variazione» in twentieth-century poetry, the need to recognize and make use of "authorial intentionality" (which concerns both writing and editorial aspects) in the preparation of an edition that is rich of unpublished works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Vittorio Bodini, Tutte le poesie (1932-1970), introduzione e edizione di Oreste Macrì, Milano, Mondadori (Oscar), 1983.

Gianfranco Contini, Come lavorava l’Ariosto, «Meridiano di Roma», 18 luglio 1937, poi in Id., Esercizî di lettura sopra autori contemporanei, con un’appendice su testi non contemporanei, Firenze, Parenti, 1939 e Torino, Einaudi, 1974, pp. 232-241.

Domenico De Robertis, Ungaretti e le varianti, in Atti del Convegno internazionale G. Ungaretti, Edizioni 4Venti, Urbino, 1981, pp. 103-110.

Domenico De Robertis, Per l’edizione critica del «Dolore» di G. Ungaretti, in «Filologia italiana», XXXVIII, 1980, pp. 309-323.

Simone Giorgino, Vittorio Bodini fra «Zeta» e «Poesie ovali», in Vittorio Bodini, fra Sud ed Europa (1914-2014), Atti del Convegno internazionale di Studi, Lecce, Bari, 3-4, 9 dicembre 2014, a cura di Antonio Lucio Giannone, Nardò, Besa, 2017, pp. 163-180.

Paola Italia e Giulia Raboni, Che cos’è la filologia d’autore, Roma, Carocci, 2010.

Lettere a Oreste Macrí. Schedatura e regesto di un fondo, con un’appendice di testi epistolari inediti a cura di Dario Collini, con la collaborazione di Sara Moran, Marta Scintu e del «NGEM» sotto la direzione di Anna Dolfi; cura editoriale di Alberto Baldi, Firenze, Firenze University Press, 2018.

Oreste Macrì, Il Cimitero marino di Paul Valéry. Studio critico. Testo, Versione metrica, Commento, Firenze, Sansoni, 1947.

Oreste Macrì, Ensayo de métrica sintagmatica (Ejemplos del «Libro de Buen amor» y del «Laberinto de Juan de Mena»), Madrid, Editorial Gredos, 1969.

Oreste Macrì, Per una teoria dell’edizione critica. Segre editore della «Chanson de Roland», in «L’Albero», 1972, poi, con il titolo Per una teoria dell’edizione critica. Sul testo della «Chanson de Roland», in Id., Due saggi. L'angelo nero e il demonismo nella poesia montaliana. Per una teoria dell'edizione critica (sul testo della Chanson de Roland di C. Segre), Lecce, Milella, 1977.

Oreste Macrì, Su un’edizione critica dell’Allegria (o dell’editare criticamente testi contemporanei), in «Inventario», n.s., n. 9, settembre-dicembre 1983, pp., 75-99, poi in Id., La vita della parola. Studi su Ungaretti e poeti coevi, a cura di Anna Dolfi, Roma, Bulzoni, 1998.

Oreste Macrì, «Introduzione» a Luigi Fallacara, Poesie (1914-1963), a cura di Oreste Macrì, Ravenna, Longo, 1986, poi con il titolo Luigi Fallacara (Studio biografico e critico), in Oreste Macrì, La vita della parola. Studi su Ungaretti e poeti coevi, Roma, Bulzoni, 1998, pp. 413-463.

Mario Marti, Il Salento di Vittorio Bodini in Le terre di Carlo V. Studi su Vittorio Bodini, a cura di Oreste Macrí, Donato Valli, Ennio Bonea, Galatina, Congedo, 1984.

Eugenio Montale, Opera in versi, edizione critica a cura di Rosanna Bettarini e Gianfranco Contini, Torino, Einaudi, 1980.

Arturo Onofri, Poesie edite e inedite (1900-1914), a cura di Anna Dolfi, Longo, Ravenna, 1982» (ibidem).

Juan Ruiz Arcipreste de Hita, Libro de buen amor, a cura di Giorgio Chiarini, Milano-Napoli, Ricciardi, 1964.

Giuseppe Ungaretti, L’allegria, edizione critica a cura di Cristina Maggi Romano, Milano, Fondazioni Arnoldo e Alberto Mondadori, 1982.

Published

2019-04-15

Issue

Section

Essays and textual inspections