«E si raccoglie la mia anima». A contribution to the history of 'Canti Orfici' (1914-1942)
DOI:
https://doi.org/10.13130/2499-6637/13161Abstract
Through the analysis of published and unpublished archival sources, this paper is aimed at retracing the first three steps in the history of Dino Campana’s Canti Orfici, by presenting all the issues related to its textual systematization. The history begins with the 1914 princeps edition, which though far from being flawless, is the only one licensed by the author. In the second edition, published by Vallecchi in 1928 and prefaced by Bino Binazzi, peritexts are eliminated and an appendix of poems previously only published in journals is introduced. It will be up to Enrico Falqui – at the invitation of the publisher Enrico Vallecchi – to bring the text back to its original lectio in 1941, solving ecdotic issues with the help of Giuseppe De Robertis and Gianfranco Contini. Falqui also edits a volume of Campanian unpublished poems, found by the poet’s brother, Manlio, with whom the critic had been in contact since 1938.
Downloads
References
Dino Campana nel Novecento. Il progetto e l’opera, Atti del Convegno (Roma, 16-17 maggio 1988), a cura di Francesca Bernardini Napoletano, Roma, Officina, 1992.
Luciano Anceschi e Sergio Antonielli, Lirica del Novecento. Antologia di poesia italiana, Firenze, Vallecchi, 1953.
Carlo Bo, Otto studi, Firenze, Vallecchi, 1939.
Dino Campana,
• Canti Orfici, Marradi, Ravagli, 1914.
• Canti Orfici ed altre liriche. Opera completa, prefazione di Bino Binazzi, Firenze, Vallecchi, 1928.
• Canti orfici, a cura di Enrico Falqui, Firenze, Vallecchi, 1941.
• Inediti, a cura di Enrico Falqui, Firenze, Vallecchi, 1942.
• Il più lungo giorno, a cura di Domenico De Robertis, prefazione di Enrico Falqui, Firenze, Vallecchi, 1973, 2 voll.
• Lettere di un povero diavolo. Carteggio (1903-1931) con altre testimonianze epistolari su Dino Campana (1903-1998), a cura di Gabriel Cacho Millet, Firenze, Edizioni Polistampa, 2011.
• Canti Orfici e altre poesie, a cura di Renato Martinoni, Torino, Einaudi, 2014.
• Canti Orfici, a cura di Fiorenza Ceragioli, Milano, Rizzoli (BUR), 2016.
Emilio Cecchi, Varianti ai Canti Orfici di Dino Campana, «La Fiera letteraria », 17 giugno 1928, p. 2.
Gianfranco Contini, Esercizî di lettura sopra autori contemporanei con un’appendice sui testi non contemporanei, Torino, Einaudi, 1974.
Antonio D’Ambrosio, «Noi si lavora per vocazione». Progetti filologici ed editoriali nel carteggio tra Enrico Falqui e Giuseppe De Robertis, «Quaderni del ’900», a. XVIII, 2018, pp. 55-64.
Giuseppe De Robertis, Scritti vociani, a cura di Enrico Falqui, Firenze, Le Monnier, 1967.
Pedro Luis Ladrón de Guevara Mellado, Le bozze dei Canti Orfici donate da Dino Campana a Paolo Toschi, in Franco Scalini, Documentazione campaniana. Bibliografia. Catalogo degli scritti (1912-2002), Marradi, Edizioni Centro Studi Campaniani «E. Consolini», 2003, pp. i-ix.
Giovanni Papini, Autoritratti e ritratti, Milano, Mondadori, 1962.
Carlo Pariani, Vite non romanzate di Dino Campana scrittore e di Evaristo Boncinelli scultore, Firenze, Vallecchi, 1938.
Laura Piazza, Contro le “industrie del cadavere”. Dino Campana nel carteggio inedito Falqui-Vallecchi, in Autori, lettori e mercato nella modernità letteraria, a cura di Ilaria Crotti, Enza Del Tedesco, Ricciarda Ricorda e Alberto Zava, Pisa, Edizioni ETS, 2011, pp. 435-446.
Ardengo Soffici, Ricordi di vita artistica e letteraria, Firenze, Vallecchi, 1931.
Paolo Toschi, Il Rimbaud della Romagna, «Il Resto del Carlino», 27 ottobre 1926, p. 3.
Gianni Turchetta, Dino Campana. Biografia di un poeta, Milano, Feltrinelli, 2003.
Glauco Viazzi, Un editore degli anni venti, il suo catalogo, i suoi contatti, «Il Ponte», 30 giugno 1973, pp. 826-839.
Downloads
Published
Versions
- 2021-04-06 (2)
- 2020-03-13 (1)
Issue
Section
License
PEML provides immediate open access to its content on the principles that publicly funded research must be freely accessible to the public and that making research freely available supports a greater global exchange of knowledge and fosters progress.
PEML does not charge either submission or publication fees nor article-processing expenses.
Publisher copyright policies and self-archiving:
- Author's Pre-print: author can archive pre-print (i.e. pre-refereeing)
- Author's Post-print: author can archive post-print (i.e. final draft post-refereeing)
- Publisher's Version/PDF: author can archive publisher's version/pdf