«Reviʃta con diligεntia, ε corrεtta» Author’s revision and orthographic adjustments between the first and the second edition of the Canzone and the Sophonisba by Trissino

Authors

  • Francesco Davoli Università Ca' Foscari Venezia

DOI:

https://doi.org/10.13130/2499-6637/13155

Abstract

The essay analyses the relationship between the first and the second edition of the Canzone and the Sophonisba by G. G. Trissino, studying the adjustments made by the author in few months and finding out similar corrections in each of the two works. Moreover, it demonstrates that many of these variants are to be connected with the publication of the Ɛpistola de le lettere and its linguistic proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Teatro del Cinquecento, a cura di Renzo Cremante, t. I, Milano-Napoli, Ricciardi, 1988.

Trattati sull’ortografia del volgare 1524-1526, a cura di Brian Richardson, Exeter, University of Exeter, 1984.

Tutte le opere di Giovan Giorgio Trissino, gentiluomo vicentino, non più raccolte, a cura di Scipione Maffei, t. I, Verona, presso Jacopo Vallarsi, 1729.

Emanuele Casamassima, I disegni di caratteri di Ludovico degli Arrighi Vicentino (notizie 1510-1527), «Gutenberg Jahrbuch», n. 38, 1963, pp. 24-36.

Alberto Castelvecchi, Introduzione, in Giovan Giorgio Trissino, Scritti linguistici, a cura di Alberto Castelvecchi, Roma, Salerno, 1986, pp. XIII-LVII.

Alfred Fairbank, Berthold Wolpe, Renaissance Handwriting. An Anthology of Italic Scripts, London, Faber and Faber, 1960.

T. Gwynfor Griffith, Paola Seganti, On Some of the Problems of Editing the Ɛpistola del Trissino de le lettere nuωvamente aggiunte ne la lingua italiana, in Book Production and Letters in the Western European Renaissance. Essays in Honour of Conor Fahy, edited by Anna Laura Lepschy, John Took e Dennis E. Rhodes, London, Modern Humanities Research Association, 1986, pp. 147-165.

Carla Mazzoleni, L’ultimo manoscritto delle Rime di Giovan Giorgio Trissino, in Per Cesare Bozzetti. Studi di letteratura e filologia italiana, a cura di Simone Albonico et al., Milano, Fondazione Mondadori, 1996, pp. 309-344.

Bernardo Morsolin, Giangiorgio Trissino. Monografia d’un gentiluomo letterato nel secolo XVI, 2a ed., Firenze, Le Monnier, 1894.

Gianandrea Piccioli, Gli Orti Oricellari e le istituzioni drammaturgiche fiorentine, in Contributi dell’Istituto di Filologia Moderna. Serie Storia del Teatro, vol. I, Milano, Vita e Pensiero, 1968, pp. 59-93.

Pio Rajna,

• Datazione di un manifesto memorabile di riforma ortografica, «La rassegna», s. III, n. 1, 1916, pp. 257-262.

• Datazione ed autore del Polito, «La rassegna», s. III, n. 1, 1916, pp. 350-361.

Brian Richardson, Introduzione, in Trattati sull’ortografia del volgare 1524-1526, a cura di Brian Richardson, Exeter, University of Exeter, 1984, pp. xii-xlviii.

Danilo Romei,

• Ludovico degli Arrighi tipografo dello ‘stile clementino’ (1524- 1527), in Officine del nuovo. Sodalizi fra letterati, artisti ed editori nella cultura italiana fra Riforma e Controriforma, Atti del Simposio Internazionale, Utrecht, 8-10 novembre 2007, a cura di Harald Hendrix e Paolo Procaccioli, Manziana, Vecchiarelli, 2008, pp. 131-147.

• Catalogo abbreviato delle edizioni tipografiche di Ludovico degli Arrighi detto il Vicentino (1524-1527), 2007, pp. 1-17, http://www.nuovorinascimento.org/n-rinasc/bibliogr/pdf/romei/arrighi/catalweb.pdf .

Giovan Giorgio Trissino,

• Epistola de le lettere nuovamente aggiunte ne la lingua italiana, in Trattati sull’ortografia del volgare 1524-1526, a cura di Brian Richardson, Exeter, University of Exeter, 1984, pp. 1-8.

• Scritti linguistici, a cura di Alberto Castelvecchi, Roma, Salerno, 1986.

James Wardrop, Arrighi revived, «Signature», n. 12, 1939, pp. 26-46.

Published

2020-03-13 — Updated on 2021-04-06

Versions

Issue

Section

Edition's Stories - XVI Century - edited by M. Comelli