The literary text between author’s and publisher’s will
DOI:
https://doi.org/10.13130/2499-6637/7653Keywords:
author’s will, publisher's will, editing, editor,Abstract
Lecture given at the Conference Le forme del testo. Editoria e filologia in Italia tra Otto e Novecento, University of Florence, 17-18 may 2016.
The quarrel between the text that an author would like to give to his readers and the actually published text involves two other themes: “last author’s wills” and «approximation to value» that leads to the first or to the following editions. Author’s idea of his work, in fact, evolves in time, before and after the publication, and it is necessary to distinguish whether editors intrusion has been ‘licensed’ by authors or not.
Downloads
References
Marco Bardini, Morante Elsa. Italiana. Di professione poeta, Pisa, Nistri-Lischi, 1999.
Virna Brigatti, L’elaborazione del testo di Uomini e no (II): gli interventi sulle bozze di stampa della prima edizione, «Otto-Novecento», 1, 2013, pp. 107-128.
Italo Calvino, I libri degli altri. Lettere 1947-1981, a cura di Giovanni Tesio, con una nota di Carlo Fruttero, Torino, Einaudi, 1991.
Gianfranco Contini, Come lavorava l’Ariosto [«Meridiano di Roma», 18 luglio 1937], in Esercizî di lettura sopra autori contemporanei, con un’appendice su testi non contemporanei [Firenze, Parenti, 1939], Torino, Einaudi, 1974, pp. 232-241.
Gianfranco Contini, Sulla trasformazione dell’«Après-midi d’un faune» [«Immagine», agosto-dicembre 1948], in Gianfranco Contini, Varianti e altra linguistica. Una raccolta di saggi (1938-1968), Torino, Einaudi, 1974, pp. 53-65.
Gianfranco Contini, Una strenna manzoniana [«La Nazione», 18 gennaio 1962], in Gianfranco Contini, Varianti e altra linguistica, Una raccolta di saggi (1938-1968), Torino, Einaudi, 1974, pp. 35-40.
Gianfranco Contini, I Promessi Sposi nelle loro correzioni, in Postremi esercizî ed elzeviri, postfazione di Cesare Segre, nota ai testi di Giancarlo Breschi, Torino, Einaudi, 1998, pp. 113-130.
Gianfranco Contini, Filologia, in Gianfranco Contini, Breviario di ecdotica [Milano-Napoli, Ricciardi, 1986 e Torino, Einaudi, 1990], ora in Gianfranco Contini, Filologia, a cura di Lino Leonardi, Bologna, il Mulino, 2014 (dal quale si cita).
Editori e filologi, Per una filologia editoriale, a cura di Paola Italia e Giorgio Pinotti, «Studi (e testi) italiani», Roma, Bulzoni, 2014.
«Il Menabò» di Elio Vittorini (1959-1967), a cura e con postfazione di Silvia Cavalli, introduzione di Giuseppe Lupo, Milano, Aragno, 2016.
Dante Isella, Contini e la critica delle varianti, in Dante Isella, Le carte mescolate. Esperienze di filologia d’autore, Padova, Liviana, 1987, poi in Dante Isella, Le carte mescolate vecchie e nuove, a cura di Silvia Isella Brusamolino, Torino, Einaudi, 2009.
Paola Italia, Editing Novecento, Roma, Salerno, 2013.
Paola Italia e Giorgio Pinotti, Edizioni d'autore coatte: il caso di “Eros e Priapo” (con l’originario primo capitolo, 1944-46), «Ecdotica», 5, 2008, pp. 7-102.
Sigfried Unseld, L'autore e il suo editore. Le vicende editoriali di Hesse, Brecht, Rilke e Walser, Milano-Verona, Adelphi-Valdonega, 1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
PEML provides immediate open access to its content on the principles that publicly funded research must be freely accessible to the public and that making research freely available supports a greater global exchange of knowledge and fosters progress.
PEML does not charge either submission or publication fees nor article-processing expenses.
Publisher copyright policies and self-archiving:
- Author's Pre-print: author can archive pre-print (i.e. pre-refereeing)
- Author's Post-print: author can archive post-print (i.e. final draft post-refereeing)
- Publisher's Version/PDF: author can archive publisher's version/pdf